Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Teorie literatury - maturita

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (168 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4. Jakým způsobem se slovní zásoba rozšiřuje?

5. Jaké druhy slovníků znáš? Překladové, výkladové – naučné (encyklopedické) a jazykové, speciální.

6. Uveď, které slovníky z historie znáš. J. Blahoslav, J. Dobrovský – Německo-český slovník, J. Jungmann – Česko-německý slovník, J. Gebauer – Slovník staročeský, Ottův slovník naučný.

36. – Zvláštnosti větného členění

1. „Chodil do divadla, jak sám připouštěl, pouze ze snobismu.“

„Bylo to, zdá se mi, někdy na jaře.“

V podržených částech vět jde o vsuvky – původně vedlejší věty, které ztratily funkci, oddělují se z obou stran čárkami.

2. „Ptal jsem se ho, ale on nic.“ – věta neúplná (nemá přísudek)

„Co teď?“

„Koho hledáš?“

„Bratra.“ – věta jednočlenná

3. „Hudba, ta dovede člověka uchvátit.“

„To je hezký chlapec, ten Jirka.“

V podtržených částech vět jde o samostatné větné členy. (Osamostatnělý větný člen – „Hudba. Ta dokáže člověka uchvátit.“)

4. „Chlapci, když přišli domů, bylo jim zima.“ Jedná se o vyšinutí z větné vazby neboli anakolut. Správná znění věty: „Chlapci přišli domů a byla jim zima.“

„Každý, kdo má více nežli druhý, už mu narostou rohy.“ Správná znění věty: „Každému, kdo má více nežli druhý, už mu narostou rohy.“

„My dva, Kláro, ty a já, s námi to nemůže dobře dopadnout.“ Správné znění věty: „S námi dvěma, Kláro, se mnou a s tebou, s námi to nemůže dobře dopadnout.“

5. „Účastnil ses na oslavách?“ Jedná se o směšování vazeb (když je předmět za slovesem v jiném pádě, než má být). Správné znění věty: „Účastnil se oslav.“

6. „Učili se nasedat a vysedat z vozidel.“ Jedná se o spřežení vazeb neboli zeugma. Správné znění věty: „Učili se nasedat do vozidel a vysedat z vozidel.“

„Tato půda má nebo nabývá ráz půdy luční.“ Správné znění věty: „Tato půda má ráz půdy luční a nabývá rázu půdy luční.“

7. „Už neměla stání a, že musí pro ten klíč.“

„Alenka sklesla na židli tak těžce, že zapraskla.“ – elipsa

37. – Členění vět podle kontextu

= aktuální větné členění.

Text od Balzaca.

1. Charakterizuj slohový útvar popis. Popis obsahuje sled informací, vystihuje části předmětu, jejich vzájemné vztahy = celkový obraz jevu, přesnost, všestrannost. Jazyk popisu – přídavná jména, příslovce, termíny (odborné výrazy), podstatná jména, číslovky, slovesa do pozadí. Druhy popisu – prostý (názornost, nápadné vlastnosti), odborný (přesnost, podstatné vlastnosti), statický (popis předmětu), dynamický (popis děje), umělecký (líčení, subjektivně zabarvený).

2. Jaký význam má popis v prózách Balzaca a Flauberta? Jsou to autoři kritického realismu.

3. Charakteristické rysy děl Balzaca. Náměty jsou zločiny, tajemství, náhoda, obraz francouzské společnosti od francouzské revoluce, důkladný popis různých prostředí i postav všech společenských vrstev, měšťácká dravost, mamonářství, touha po moci a zisku, pokrytectví, všechny možné postavy, etapy lidského života, podrobné popisy města, ulic, domů, zařízení bytu, jazyk charakterizující postavu i prostředí, v jeho díle se objevuje i faustovské téma.

Témata, do kterých materiál patří