Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Teorie literatury - maturita

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (168 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. Neruda byl zakladatelem moderního českého fejetonu, co je to fejeton? Fejeton je útvar stylu publicistického a uměleckého, je psán na drobná zajímavá aktuální témata všedního denního života v novém světle, pohledu. Zpracován zábavným, lehčím, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev, vyvolat okamžitou reakci, odezvu → snaha věc napravit → má vyvrcholení (pointu). Bývá uveřejňován v novinách pod čarou.

4. Jaké útvary současné novinářské prózy znáš? Reportáž, zpravodajství, komentář, kurziva, causerie, referát, sloupek, recenze, fejeton, úvodník, článek, glosa, zpráva, inzerát.

5. V podrženém textu urči druh souvětí a jednotlivé druhy. „Byl postavy skoro malé, podle míry měl…“ Souvětí souřadné, 5 vět – 3 VH, VV – příslovečná, VV – způsobová.

6. O jaký přísudek se jedná ve větě „Byl postavy skoro malé.“? Jmenný se sponou.

7. Jakou funkci může mít sloveso „být“? Může být sponou (v přísudku jmenné se sponou), nebo může být plnovýznamové (ve větě nese plný význam) – např. „Jsem Kuba“, „Zítra písemka nebude.“

35. – Básnický rytmus, slovní zásoba a rozšiřování slovní zásoby

A. „Celý život dal jsem umění,

z něho zpátky bral jsem umění,

ať vše kolem v zmatku, víru,

jedině já znal jsem umění.

Jiným stohy lauru celé,

sobě lístek přál jsem sobě umění,

z ději, přírody a srdce

pestrý čaloun tkal jsem umění.

Zmýliti se moh jsem často –

Ale vcelku král jsem v umění.“ (J. Vrchlický – Gazel)

1. Jaké nové básnické útvary zavádí J. Vrchlický? Gazel, ritornel, rondel, rondó, balata, rispet, sestina.

2. Co je to gazel? Jedná se o útvar islámského básnictví, má lyrický námět, skládá se z pěti až patnácti dvojverší s jednotným metrem a jediným rýmem, nejčastěji tématika exotická, bakchická.

3. Báseň vyjadřuje vztah Vrchlického k umění, vyjádři tento vztah vlastními slovy. Umění je pro něj vše.

4. Co je to básnický rytmus? Záměrné uspořádání zvukových prvků.

5. Zařaď významová slovesa do slovesných tříd. 1. tř –e (tvrdé vzory – nese, bere, měkké vzory – maže, peče, umře), 2. tř. –ne (vzory – tiskne, mine, začne), 3. tř. –je (vzory – kryje, kupuje), 4. tř. –í (vzory – prosí, trpí, sází), 5. tř. –á (vzor – dělá). „Bral“ – 1. tř., „znal“ – 5. tř., „přál“ – 3. tř., „zmýliti“ – 4. tř.

6. Urči ve všech větách předmět. „Umění“.

B. A. Jirásek – Proti všem.

1. Vysvětli, co jsou slova zastaralá, archaická, najdi příklad v textu. Jsou to slova zastaralá, dnes už jsou nahrazena jinými slovy, používají se v literatuře k navození atmosféry. „Roubení“.

2. Uveď příklad slova zastarávajících.

3. Co je to slovní zásoba, jak se dělí? Slovní zásoba = souhrn slov určitého jazyka (spisovného i nespisovného), je zachycena ve slovnících. Slovní zásoba češtiny obsahuje kolem milionu slov. Máme slovní zásobu aktivní (slova používaná v projevech) a pasivní (slova, kterým rozumíme), spisovnou a nespisovnou.

Témata, do kterých materiál patří