Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Struktura rozhodovacího procesu
Analýza okolí
Návrh řešení
Volba řešení
Kontrola výsledků
Praxe rozhodování
Čím později je problém řešen, tím vážnější má důsledky
Obava z nového a neznámého
Nedostatek informací pro rozhodování
Neochota brát na sebe riziko za špatné rozhodování
Často prioritně řešeny problémy snadno řešitelné s menší důležitostí
-
Plánování
Plánování = manažerská aktivita zaměřená na budoucí vývoj organizace
Cíl = konečný stav, ke kterému by měly všechny plánované aktivity směřovat - musí být SMART = S - specifické, M - měřitelné, A - akceptovatelné, R - realistické, T - termínované (sledovatelné)
Plán = poskytuje racionální cestu k dosažení stanovených cílů
Rozpočty = určují zdroje, které budou uvolněny na jednotlivé aktivity v rámci plánu
Základní pojmy v plánovací činnosti
Prognózy = dlouhodobé výhledy uvedené určujícími podmínkami, které ovlivní budoucí stav
Vize = nápady, myšlenky, představy, které jsou realizované rovněž v delším časovém horizontu - 3 až 5 let
Plány = nástroje řízení
Řízení podle cílů
Postupný rozklad cílů = od velkých cílů až na provozní úroveň, při rozkladu se cíle stávají konkrétnějšími
Postup při sestavování plánů
Konkretizace závěrů vyplývajících pro danou oblast plánování z nadřazených záměrů organizace
Zabezpečení nezbytných informací
Vypracování návrhů plánu
Seznamování dotyčných útvarů organizace s návrhem plánů, jejich připomínky a úpravy plánu
Schválení a vydání definitivních podob plánu
Charakter rozhodovacího procesu
Strategické plány = formulují hlavní cíle podniku z dlouhodobého hlediska
Taktické plány = konkretizují cíle v kratším časovém horizontu 1-5 let
Operativní plány = kratší časový horizont, většinou hovoříme o plánech měsíčních, týdenních a denních
Časové úrovně plánování
Dlouhodobé = více jak 5 let
Střednědobé = 1-5 let
Krátkodobé = méně než 1 rok
Stabilní plány
Neměnné
Nezohledňují případné změny v závislosti na stálých situacích
Pružné plány
Dynamicky se přizpůsobují změně podmínek trhu
Přenos informací jednotlivých zájmů
Stanovení strategických cílů
Formulace konkrétních cílů a úkolů
Formulace hodnocení plnění stanovených cílů
Operativní zajištění o stavu plnění úkolů
Základní pojmy řízení
Motivace = každá vnitřní pohnutky chování člověka
Vedení lidí = podněcování aktivity k plnění cílů
Zmocnění = poskytnutí pracovníkům jistě míry volnosti při výkonu jim svěřené práce
Pracovní motivace = vnitřní pocit, kdy dotyčný chce danou činnost dělat
Koncepce
Racionálně ekonomického chování člověka
Zaměstnance motivuje plat
Ve svém jednání je pasivní
Nechuť k práci je základem lidské povahy
Lidé musí být neustále kontrolováni a případně trestáni