Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Sociálního člověka

  • Sociální a psychologické faktory jsou pro výsledky práce důležité

  • Zaměstnanci jsou motivováni především sociálními potřebami

  • Podřízení reagují na informace vedoucích jenom v rozsahu, ve kterém bere nadřízený ohled na sociální potřeby podřízených

  1. Uspokojování potřeb

  • Člověk vždy reaguje v souladu s uspokojováním svých vnitřních potřeb

  • Potřeby jsou individuální - mění se

  • Maslowova pyramida = fyziologické potřeby, potřeby jistoty a bezpečí, sociální potřeby, potřeba uznání - ocenění druhými, potřeba seberealizace

  • Herzbergova teorie = motivující faktory - uznání, udržovací faktory - plat

  • McGregorova teorie = Y - lidé rádi pracují a mají z práce potěšení, X - lidé neradi pracují a snaží se práci vyhnout

  1. Organizování

  • Nepřetržitý proces

  • Uspořádání zdrojů, které budou uskutečňovat plány organizace

  • 2 pojmy = organizace v právním smyslu, organizace jako uspořádání

  • Prvky organizovaného souboru = lidé a prostředky - zdroje

Formální a neformální organizace
  1. Formální

  • Základem každé organizace

  • Tvoří ji soubor řádů, předpisů, pravidel, směrnic

  • Výrazem těchto uspořádání je organizační struktura

  1. Neformální

  • Vzájemné sympatie a antipatie pracovníků

  • Kamarádství, tolerance, vzájemné vztahy

Organizační útvary
  • Většinou skupina lidí, kteří vykonávají podobnou práci

  • Liniové útvary = vykonávají nebo řídí hlavní činnosti určitého podniku

  • Štábní útvary = pracovníci vytvářejí podmínky pro činnost liniových útvarů

Typy organizace
  • Dělí se na základě určité dělby práce

  • Útvar musí být k výkonu činnosti vybaven určitou pravomocí - přenesení práv a moci k výkonu určité funkce

Centralizace a decentralizace
  1. Centralizace

  • Jedna autorita s obrovskými pravomocemi ve vrcholové organizaci

  • Vertikální organizace

  1. Decentralizace

  • Horizontální organizace

  • Vrcholné funkce jsou rozděleny na nižší a nižší - rozhodují s větší znalostí

Hierarchie organizace
  1. Práce výkonná

  • Dělníci, účetní, učitelé, lékaři

  1. Práce řídící

  • Řídící pracovníci - manažeři

Řídicí stupně
  1. Vrcholový management

  • Pracovníci na vrcholu pyramidy

  1. Střední management

  • Skupina manažerů řídící určité organizování

  1. Operativní řídící pracovníci

  • První stupeň managementu

  • Skupina pracovníků řídící každodenní činnosti

Řízení a organizace

  • Komplexní funkcí každého manažera

  • Oba druhy musí směřovat a být podřízeny základnímu cíli, který si podnik stanovil

  • Podle stupně plnění základních cílů pak hovoříme o úspěšnosti nebo neúspěšnosti věcného a personálního řízení

  1. Řízení procesu - procesní řízení

  • Zabývá se řízení procesů, činností a technických operací

  1. Řízení lidí – personální řízení

  • Motivace lidí v práci, vedení pracovních kolektivů

  • Hlavní atributy – autorita a osobnost manažera, styl Řízení práce a způsob vedení lidí, tvůrčí schopnosti manažera, efektivní komunikace, schopnost motivace

Témata, do kterých materiál patří