6A - Problematika výchovných cílů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
6A
PROBLEMATIKA VÝCHOVNÝCH CÍLŮ
Výchovné cíle− cíl je výsledek nějakého jednání, o nějž usilujeme
− to, čeho chceme dosáhnout svými výchovnými úkony
− problematika, která se týká způsobu vzniku, obsahu, jazykové formulace, uskutečnění základů výchovných cílů
Problematika výchovných cílů− myšlenkové ideály, které vytvořili lidé
− dvojí podoba:
• objektivně: v normativních statcích sloužících orientaci společnosti
• subjektivně: ve vlastních hodnotových přesvědčeních, které jsou spoluurčovány kulturními normami
▪ obsah výchovných cílů:
◦ cíle závisí na jeho informačním či empirickém obsahu
◦ důležitý je vztah výchovných cílů k realitě
◦ zvláštním problémem jsou formální výchovné cíle (vyvážené, intelektuální vzdělání, vzdělání mysli)
▪ jazyková problematika:
◦ účelem výchovných cílů je vést jednání vychovatelů, tak vychovávaných
◦ cíle musí být jasně srozumitelní, nesmí obsahovat negativní vedlejší významy
▪ odůvodnění výchovných cílů → předepisují, co se přikazuje či chce:
◦ jací mají být
◦ jakými se mají stát vychovávání
◦ k čemu je mají vychovávat jejich vychovatelé
Stanovení výchovného cíle− závisí na:
• na zkušenostech s lidmi
• na znalostech jejich společenské situace
• na předpokládaných účincích normování:
▪ uskutečnění výchovných cílů:
◦ k uskutečnění výchovných cílů se doporučuje znalost příčin a jejich důsledků ◦ prostředky, které jsou užitečné při uskutečňování výchovných cílů, budí zdání, že závisí na zkušenosti
▪ právní problematika:
◦ hlavní odpovědnost za výchovu dětí závisí na rodičích◦ to zajišťuje právo a povinnost určit výchovné cíle ◦ výchova se uskutečňuje také prostřednictvím školy → jsou nezbytné státní výchovné cíle, které jsou