6B - Sociální komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• sociální prostředí
• stanovení cílů
• usměrňování pomocí těchto cílů
Jak se liší pedagogická komunikace od komunikace sociální? − Probíhá mezi účastníky výchovně-vzdělávacího procesu (učitelé, žáci, ředitel, rodiče)
− Vztahuje se k určité pedagogické situaci (pedagogickou komunikací tedy např. není diskuse o pěstování karafiátů, byť
ji vedly dvě učitelky o přestávce na chodbě školy)
− S učitelskou profesí je spojená dovednost efektivní komunikace, která se dá učit, cvičit, rozvíjet, zdokonalovat
6B
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
− Pedagogická komunikace užívá různých prostředků sociální komunikace:
1) verbální = komunikace slovem (mluveným, psaným)
2) nonverbální (neverbální) – mimoslovní
3) komunikace činem
− Pro sociální a pedagogickou komunikaci jsou shodné i obsahy sdělení− Sdělujeme:
a) informace
b) emoce
c) postoje k tomu, o čem hovoříme
d) postoje k tomu, ke komu hovoříme
e) pravidla komunikace
f) akceptaci sebepojetí
− Komunikace je charakteristická svými záměry a cíli a slouží k realizaci cílů, které v sobě obsahuje
− Bývá definována jako vzájemná výměna informací mezi účastníky výuky− Je prostředkem výchovy a vzdělávání
Prostředky pedagogické komunikace− Verbální komunikace
• Řeč je nejčastějším prostředkem mezilidské komunikace
• na její tvorbě se podílí tři mluvidla: ústrojí dechové, ústrojí hlasové, ústrojí artikulace
• obsah by měl být věcný, přesný, srozumitelný a přiměřený pro určené skupiny žáků, stručný a jazykově správný
− Dech
• učitel si musí osvojit tzv. dechovou ekonomii, tzn. hospodárné a vědomé řízení dýchání pro usnadnění mluvního
výkonu
− Hlas
• každý hlas má tři kvality – ty tvoří akustické vlastnosti hlasu
▪ sílu▪ výšku▪ barvu
• Učitel musí ovládat další vlastnosti – ohebnost (dynamika, tón) a vytrvalost hlasu