Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6B - Sociální komunikace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (78.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• sociální prostředí
• stanovení cílů
• usměrňování pomocí těchto cílů

Jak se liší pedagogická komunikace od komunikace sociální? − Probíhá mezi účastníky výchovně-vzdělávacího procesu (učitelé, žáci, ředitel, rodiče)
− Vztahuje se k určité pedagogické situaci (pedagogickou komunikací tedy např. není diskuse o pěstování karafiátů, byť 

ji vedly dvě učitelky o přestávce na chodbě školy)

− S učitelskou profesí je spojená dovednost efektivní komunikace, která se dá učit, cvičit, rozvíjet, zdokonalovat

6B

SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE

− Pedagogická komunikace užívá různých prostředků sociální komunikace: 

1) verbální = komunikace slovem (mluveným, psaným)
2) nonverbální (neverbální) – mimoslovní
3) komunikace činem

− Pro sociální a pedagogickou komunikaci jsou shodné i obsahy sdělení− Sdělujeme: 

a) informace 
b) emoce 
c) postoje k tomu, o čem hovoříme 
d) postoje k tomu, ke komu hovoříme 
e) pravidla komunikace 
f) akceptaci sebepojetí 

− Komunikace je charakteristická svými záměry a cíli a slouží k realizaci cílů, které v sobě obsahuje
− Bývá definována jako vzájemná výměna informací mezi účastníky výuky− Je prostředkem výchovy a vzdělávání

Prostředky pedagogické komunikace− Verbální komunikace

• Řeč je nejčastějším prostředkem mezilidské komunikace
• na její tvorbě se podílí tři mluvidla: ústrojí dechové, ústrojí hlasové, ústrojí artikulace
• obsah by měl být věcný, přesný, srozumitelný a přiměřený pro určené skupiny žáků, stručný a jazykově správný

− Dech 

• učitel si musí osvojit tzv. dechovou ekonomii, tzn. hospodárné a vědomé řízení dýchání pro usnadnění mluvního 

výkonu

− Hlas

• každý hlas má tři kvality – ty tvoří akustické vlastnosti hlasu

▪ sílu▪ výšku▪ barvu

• Učitel musí ovládat další vlastnosti – ohebnost (dynamika, tón) a vytrvalost hlasu

Témata, do kterých materiál patří