9. Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– učením se člověk přizpůsobuje společenským podmínkám
– celoživotní činnost
– uskutečňuje se na základě podmiňování
– učí se i zvířata
– tvoření asociací
– typy: 1. záměrné
–> uvědomujeme si ho
–> ve škole, sebevzdělávání
2. bezděčné
–> bez záměru
–> při hře, práci, každodenních činnostech
– úlohou učení je: 1. aktivně se vyrovnávat s okolním prostředím
2. získávat předpoklady pro plný, aktivní, tvořivý život
3. zvyšovat možnosti člověka k vykonávání náročných činností
4. rozvoj osobnosti
– druhy: 1. vědomostní
–> paměťové (memorování) nebo myšlenkové (logické)
–> učení poznatkům z jednotlivých vědních oborů či oblastí praxe
–> osvojování vědomostí a informací
2. senzomotorické
–> = smyslově pohybové
–> získávání různých dovedností
–>rozvíjí názorné poznávání a pohybové stránky činností
–> např. psaní na stroji, vyšívání, modelování, jízda na kole
3. intelektové
–> jde o učení se metodám řešení různých problémů
–> rozvíjí myšlenkové proces y a intelektové schopnosti i dovednosti
4. sociální
–> díky němu se člověk učí žít mezi lidmi a začleňuje se do lidské
společnosti
–> osvojování různých forem společenského chování, které se většinou
učíme nápodobou nebo identifikací (ztotožněním)
–> např. pozdrav, stolování
– výsledky učení: 1. vědomosti
–> soustavy představ a pojmů z nejrůznějších oborů
–> osvojujeme si je ve škole, setkáváme se s nimi
prostřednictvím her od nejútlejšího dětství, ve
sdělovacích prostředcích a knihách
2. dovednosti
–> dílčí psychické předpoklady pro vykonávání určité činnosti
–> k jejich osvojování dochází záměrně i bezděčně
3. návyky
–> učením získané sklony
–> dílčí psychické předpoklady, které pobízejí člověka
v určité situaci k určitému chování
–> mohou být pozitivní i negativní
–> např. čištění zubů, příprava do školy apod.
– fáze: 1. motivační
–> něco nás inspiruje (motivuje)
2. poznávací
–> jsme již motivováni a postupně pronikáme do problému učebního
materiálu
3. výkonná
–> samotný proces učení
–> získávání vědomostí, dovedností, návyků
–> pochopení látky, vyřešení úlohy
–> jsme schopni podat nějaký výkon
–> zde mnohdy učení končí
4. kontrolní
–> ověřování získaných vědomostí
–> zjištění co a jak se člověk naučil
– způsoby učení: 1. podmiňováním
–> opakováním situace se vytvoří podmíněné reflexy
2. pokus a omyl
–> po úspěchu často následuje odměna a naopak
3. aproximace
4. nápodoba
5. životní zkušenosti
6. vhled a řešení problémů
– efektivita učení – je závislá na postupu učení, výsledcích předchozího učení,