Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Psychické procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

– učením se člověk přizpůsobuje společenským podmínkám

– celoživotní činnost

– uskutečňuje se na základě podmiňování

– učí se i zvířata

– tvoření asociací

– typy: 1. záměrné

–> uvědomujeme si ho

–> ve škole, sebevzdělávání

2. bezděčné

–> bez záměru

–> při hře, práci, každodenních činnostech

– úlohou učení je: 1. aktivně se vyrovnávat s okolním prostředím

2. získávat předpoklady pro plný, aktivní, tvořivý život

3. zvyšovat možnosti člověka k vykonávání náročných činností

4. rozvoj osobnosti

– druhy: 1. vědomostní

–> paměťové (memorování) nebo myšlenkové (logické)

–> učení poznatkům z jednotlivých vědních oborů či oblastí praxe

–> osvojování vědomostí a informací

2. senzomotorické

–> = smyslově pohybové

–> získávání různých dovedností

–>rozvíjí názorné poznávání a pohybové stránky činností

–> např. psaní na stroji, vyšívání, modelování, jízda na kole

3. intelektové

–> jde o učení se metodám řešení různých problémů

–> rozvíjí myšlenkové proces y a intelektové schopnosti i dovednosti

4. sociální

–> díky němu se člověk učí žít mezi lidmi a začleňuje se do lidské

společnosti

–> osvojování různých forem společenského chování, které se většinou

učíme nápodobou nebo identifikací (ztotožněním)

–> např. pozdrav, stolování

– výsledky učení: 1. vědomosti

–> soustavy představ a pojmů z nejrůznějších oborů

–> osvojujeme si je ve škole, setkáváme se s nimi

prostřednictvím her od nejútlejšího dětství, ve

sdělovacích prostředcích a knihách

2. dovednosti

–> dílčí psychické předpoklady pro vykonávání určité činnosti

–> k jejich osvojování dochází záměrně i bezděčně

3. návyky

–> učením získané sklony

–> dílčí psychické předpoklady, které pobízejí člověka

v určité situaci k určitému chování

–> mohou být pozitivní i negativní

–> např. čištění zubů, příprava do školy apod.

– fáze: 1. motivační

–> něco nás inspiruje (motivuje)

2. poznávací

–> jsme již motivováni a postupně pronikáme do problému učebního

materiálu

3. výkonná

–> samotný proces učení

–> získávání vědomostí, dovedností, návyků

–> pochopení látky, vyřešení úlohy

–> jsme schopni podat nějaký výkon

–> zde mnohdy učení končí

4. kontrolní

–> ověřování získaných vědomostí

–> zjištění co a jak se člověk naučil

– způsoby učení: 1. podmiňováním

–> opakováním situace se vytvoří podmíněné reflexy

2. pokus a omyl

–> po úspěchu často následuje odměna a naopak

3. aproximace

4. nápodoba

5. životní zkušenosti

6. vhled a řešení problémů

– efektivita učení – je závislá na postupu učení, výsledcích předchozího učení,

Témata, do kterých materiál patří