9. Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. citové vztahy
–> prožívání subjektivního vztahu k předmětům zvláštní
hodnoty nebo k sobě samému, přičemž povaha
prožívaného vztahu má obyčejně dlouhodobější ráz (vztah
k sobě, lidem, činnostem)
5. vyšší city
–> city společenského vědomí
–> druh citů, které vznikají v průběhu socializace člověka
–> k základním druhům patří city intelektuální, estetické,
etické a sociální
– charakteristika citů – prožívání subjektivního stavu a vztahu k působícím podnětům
(můžeme cítit příjemnost/nepříjemnost a
přitahování/odpuzování působících podnětů)
– znaky citů: 1. polarita
–> protikladnost
–> převážná většina citů má svůj protiklad
–> citová škála – citové rozpětí, které postupně přechází od jednoho
pólu přes nulový bod (neutrální zónu, zde se
nacházejí ty působící podněty, které jsou nám
lhostejné, nevyvolávají v nás žádné city nebo pouze
velmi slabé citové zabarvení) k druhému pólu
2. ambivalence
–> smíšenost citů
–> většina citů je výsledkem smíšení různých příjemných a
nepříjemných citů
3. aktuálnost citů
–> neopakovatelnost jednou prožitého citu v téže podobě
4. stereotypnost citových reakcí
–> podmíněnost citů
–> setrvačnost podmíněně reflexně vyvolaných citů
–> např. nepříjemná vzpomínka na určité místo, nepříjemný učitel,
který nám „otráví“ předmět apod.
5. pestrost časového trvání
–> city mohou trvat od několika vteřin až po celý život
6. nakažlivost citů
–> city se mohou přenášet z člověka na člověka
7. citová adaptace
–> změna intenzity citu vyvolaného opakujícím se podnětem
– druhy citů: 1. nálady
–> slabé/trvalé emocionální stavy
–> vyvolané různými událostmi, které mají pro člověka význam
2. afekty
–> silné, bouřlivě probíhající city
–> poměrně krátkodobé
3. vášně
–> silné, pevné a hluboké city, které se zmocňují člověka
–> ovládají jeho myšlení i činnost
4. vyšší city
–> a) morální – formy hodnotnosti nebo nepřípustnosti určitého
jednání z hlediska společenských pravidel chování, to,
co je hodnotné pro společnost, nemusí být člověku
příjemné
–> b) estetické – provázejí prožívání něčeho krásného, nejčastěji
vznikají při vnímání uměleckých děl; jejich zdrojem
může být vše, co nás obklopuje a co odpovídá našim
požadavkům krásy
–> c) intelektuální – vznikají při odhalování různých záhad a získávání
nových poznatků
– emoční inteligence – schopnost rozumět citům svým i druhých, včetně jejího
uplatňování při sebeřízení, rozhodování a jednání
– člověk nadaný touto schopností dokáže snadněji regulovat
vlastní emoce (např. mírnit úzkost), lépe se soustředit na