9. Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. vybavování (reprodukce)
–> znovu si uvědomujeme zapamatované zážitky
–> vybavení zážitek není nikdy přesnou kopií původního zážitku
–> vybavování může být bezděčné, úmyslné, mechanické a logické
–> je ovlivněno emocionálním stavem, trémou a dalšími činiteli
–> vybavování, zejména zapomínání, neprobíhá zcela náhodně, ale
prosazují se zde určité pravidelnosti, kterým říkáme asociační zákony
4. znovupoznání
–> při vnímání objektu, se kterým jsme již dříve měli zkušenosti, máme
více či méně určitý pocit známosti (čteme knihu a uvědomíme si, že
jsme ji již četli)
– vlastnosti paměti – rychlost vštípením
– trvalost
– přesnost
– pohotovost
– typy paměti: 1. bezprostřední x krátkodobá x dlouhodobá
–> bezprostřední – několik sekund
–> krátkodobá – několik minut
–> dlouhodobá – několik let
2. záměrná x bezděčná
–> záměrná – založená na vůli, motivaci, cílená, učení
–> bezděčná – spojena s emocemi
3. slovnělogická
–> snažím se pochopit souvislosti, příčiny a důsledky
4. názorná
–> zraková, sluchová, čichová, pohybová
5. mechanická x logická
–> mechanická – mnohonásobné opakování učiva bez snahy o
pochopení/memorování
–> logická – zdůrazňuje to, co je důležité
6. sématická
–> významová, pravidla, fakta (např. po jaru je léto)
7. epizodická
–> obsahuje zakódované zprávy a informace
–> vztahuje se k vybavování autobiografických zážitků
– poruchy paměti – amnézie = ztráta paměti, absence vzpomínky na určitý časový
úsek
– hypermnézie = zvýšení paměťových schopností
– hypomnézie = snížení výkonu paměti (např. zapomínání při
únavě)
– paramnézie = vzpomínkové klamy
– konfabulace = smyšlenky
– zapomínání – vyhasínání spojů
– od zapomínání je třeba odlišit vytěsňování z paměti (zatlačování do
podvědomí), které podobně jako přeřeknutí nebo přepsání považuje
psychoanalýza za důkaz jakýchsi komplexů
– podléhá několika podmínkám: 1. časový interval
–> po delším čase zapomeneme
více než po kratším
2. typ osvojené látky
–> smysluplná látka se pamatuje
déle než látka bez logiky
3. metoda
–> látka, které jsme porozuměli a
měla vztah k našim
zkušenostem, se pamatuje
déle
4. počet opakování
– pokles výkonnosti paměti – bývá projevem únavy, vyčerpání, neurotičnosti,
organického postižení mozku (např. u osob vyššího
věku)
– mnemotechnická pomůcka – je pomoc pamětí
– mnemotechnické pomůcky se spoléhají na vytváření
asociace
– učení – aktivní tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a rozšiřuje tak možnosti
jedince
– smyslem je získávání, osvojování a upevnění nových zkušeností a tím i
přizpůsobení se novým situacím