9. Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– stává se, že počitek či vjem jednoho smyslu vyvolá počitek či vjem jiného smyslu
(= tzv. syntezie, u hudebníků např. barevné slyšení)
– smysly dodávají do mozku senzorická data, která jsou zde přepracována na vjem
smysly
– vjem – výsledek vnímání, vnitřní obraz vnějšího světa
– složité komplexní obrazy, které představují souhrn vlastností daného
předmětu nebo jevu jako celku
– analyzátory – smyslové orgány
– pomocí nich získáváme informace o vnějším světě i o stavu
vlastního organismu
– každý analyzátor se skládá z receptoru, dostředivého nervu a
mozkového centra
– čití = činnost analyzátorů
– počitek = výsledný efekt činnosti analyzátorů, odraz vlastností
předmětů nebo jevů působících na receptory
– poruchy vnímání – především defekty způsobené odlišnostmi čidel
– daltonismus = úplná nebo částečná barevná slepota, místo
barev vidí postižený odstíny šedi
– halucinace – na čidlo objektivně nepůsobí zvenčí určitý
podnět, člověk má však přesto dojem, že jde o
skutečný vjem
– mohou být sluchové, zrakové, čichové,
chuťové, fiktivní, kombinované
– pseudohalucinace – zdánlivé vjemy vznikající bez vnějšího
podnětu, kdy však člověk připouští omyl
a je schopen kritické opravy
– extrasenzorická percepce – mimosmyslové vnímání
– telepatická percepce – vnímání na dálku
– teorie nativismu – naše vnímání je závislé na jeho vrozené organizaci
– teorie empirismu – naše vnímání je závislé na zkušenostech
– recepce – schopnost přijímat podněty smyslovými orgány
– percepce – schopnost nervového systému uvědomovat si podněty
– apercepce – schopnost nervového systému rozpoznávat a diferencovat podněty
– paměť – psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka
– umožňuje vytvářet individuální zkušenosti a psychický život člověka vůbec
– tam, kde je proces paměti z jakýchkoliv důvodů narušen (např. u debilních dětí), je
vývoj takového člověka značně omezený
– člověk si zapamatuje 10% z toho, co četl, 30% z toho, co viděl, 20% z toho, co
slyšel a 50% z toho, co současně viděl a slyšel
– zapamatování je úzce vázáno na motivaci člověka
– fáze: 1. zapamatování (vštípivost, impregnace)
–> vštěpování si něčeho do vědomí
–> každá nová vědomost se buď zařazuje do již vytvořené struktury
vědomostí, nebo se vytvoří nová tvůrčí struktura
–> zapamatování může být bezděčné (neúmyslné), záměrné (úmyslné),
mechanické, logické
2. uchování v paměti (retence)
–> ve vědomí se neuchová všechen zapamatovaný materiál
–> vlivem nových zážitků dochází k zapomínání – stopy v mozkové kůře
slábnou a spoje mezi nimi vyhasínají
–> uchování se posiluje používáním a občasným vybavováním