Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Atribuce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Teorie centrálních rysů – Solomon Asch (centrální a periferní rysy)- Centrální rysy jsou takové charakteristiky osoby organizující formování dojmu o jiné osobě, tvoří rámec pro interpretaci další informací – např. Chladný x srdečný - Např. Asch zjistil, že „srdečný“ a „chladný“ jsou centrální rysy – ovlivňovaly dojmy, které si probandi vytvářeli o hypotetické osobě více, než kterékoliv jiné. Centrální rysy = figura, periferní rysy = pozadí

  • Periferní jsou takové charakterististiky, které nemají podstatný vliv na výsledný dojem

  • Spojitý model formování dojmu – Fiske, Neuberg (1990) – platí obojí, vnímání (poznávání) probíhá zdola i ze shora, dokud nejsme „spokojeni“ s obrazem osobnosti – setkání s osobou pak primární kategorizace, zaměření pozornosti na atributy, potrvzující kategorizace když neůspěch tak rekategorizace, když neúspěch tak integrace z jednotlivostí, jinak po potvrzující kategorii vyhodnotím možné otevřené projevy chování a jestli je pro mě nutné osobu poznávat dále či ne

  • TEORIE ATRIBUCE

    Teorie atribuce – se zabývá procesem přisuzování (= atribuce), aneb jak lidé docházejí k přesvědčení o tom, jak se druzí chovají a proč

    • Heider - Simmelova iluze -doplnit ještě nebo video

    • https://www.youtube.com/watch?v=8FIEZXMUM2I

    • = soubor pravidel a principů na základě kterých jedinec vysvětluje chování druhých

    • Otázky: Jak lidé přisuzují příčinnost svému chování a jak své chování vysvětlují (Proč jsem co udělal? Proč jsem se tak zachoval?)

    • Proč?

    • Jak si vysvětlují chování jiných osob?

    • Jak přisuzují příčinnost „neživým“ objektům ve svém sociálním prostředí („Kde se to tu vzalo?“, výzkum town vs. Green)

    HEIDEROVA TEORIE ATRIBUCE - 1958

    • Fritz Heider (1958) – teorie atribuce – lidé se chovají jako naivní vědcishromažďují informace, analyzují je a tvoří teorie o příčinách chování jedince – identifikace příčin= kauzální atribuce

    • přednost dáváme příčinám, které považujeme za stálé a trvalé (vs. Přechodné)

      • 1. vnitřní / dispoziční atribuce – kdy příčina chování souvisí s nějakou vnitřní stránkou jedince, např. s jeho osobností, schopnostmi, inteligencí, náladou.

      • 2. vnější / situační atribuce – kdy příčina chování souvisí s vnějšími vlivy, tedy faktory prostředí, jiných lidí, peněz.

    • Př.: Proč dotyčný uspěl u zkoušky? Je za jeho úspěchem inteligence, studijní předpoklady, nebo měl štěstí, zkouška byla lehká?

    TEORIE ZACH

    • Základní atribuční chyba: tendence podceňovat situační vlivy v chování posuzovaného jedince a předpokládat, že chování je vyvoláno osobnostním rysem jedince (fotbal). Ignorujeme i vlivy sociální role (tazatel vs. soutěžící). Naopak posuzujeme-li sebe, máme tendenci negativní informace přisuzovat situaci – naše chování je důsledkem situace, nikoliv já.

    • Další atribuční zkreslení: Nápadný člověk má ve skupině vždy větší odpovědnost

    • Tendence přisuzovat úspěch sobě a ne druhým

    Témata, do kterých materiál patří