Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSK otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (107.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Záměrné – systematické pozorování – má předem určený cíl, tedy co chceme pozorovat a jak to budeme zaznamenávat např. barvu kůže, kvalitu dýchání, stav vědomí, množství přijatých tekutin apod. Způsob záznamu musí být předem domluven, musí být prováděn všemi pracovníky stejně, aby výsledky mohly být využity i při střídání pracovníků. Všechna naše systematická pozorování jsou velmi důležitá pro lékaře, výsledky pozorování pomáhají stanovit diagnózu nebo posoudit vývoj choroby.

Dále pozorování můžeme rozdělovat na:

Celkové (globální) – pozorujeme projevy v celé situaci.

Částečné – pozorování je zaměřeno na určitý projev či funkci nemocného.

Krátkodobé – je časově ohraničeno

Dlouhodobé – trvá např. celou dobu hospitalizace nemocného.

Individuální x skupinové

Přirozené x navozené

Obsahové zaměření pozorování:

Řeč klienta – co říká, jak to říká, nonverbální prvky v řeči.

Vztah k věcem, vztah k sobě (podceňování, arogance, přecitlivělost)

Celkové chování a vystupování, jednání s druhými lidmi, spolupacienty, zdravotnickým personálem

Tělesné změny – bledost, otok, deformace končetiny, defekty na kůži apod.

Psychické změny – náladovost, plačtivost, apatie, strach.

Fáze pozorování

1. vytyčení cíle, co chci pozorovat, proč a jakým způsobem

2. vlastní pozorování a záznam zjištěných údajů

3. rozbor zjištěných údajů

4. celkové zjištění, nález

Rozhovor

Rozhovor – interview – záměrný dialog

Metoda rozhovoru usnadňuje nejen navázat kontakt s nemocným a lépe porozumět jeho chování, ale slouží také k získání mnoha důležitých informací. Rozhovor může být individuální nebo skupinový, standardizovaný, nestandardizovaný ( volný) nebo diagnostický, terapeutický, anamnestický či pedagogický. Ve zdravotnictví rozhovorem nejčastěji zjišťujeme anamnestické údaje – o rodině, o dřívějším zdravotním stavu, o návycích, sociální situaci, o současném

onemocnění apod.

Podmínky úspěšného rozhovoru:

  • navození vztahu důvěry a spolupráce, zajistit příjemné a klidné prostředí při vedení rozhovoru

  • klást předem promyšlené, účelné a vhodné otázky, otázky jasně a jednoduše formulovat

  • rozhovor směřovat k jádru tématu, pozor na odklon od tématu

  • nepromítat do rozhovoru vlastní očekávání a předpoklady, vyvarovat se sympatiím a antipatiím, nevyvozovat ukvapené závěry

  • záznam rozhovoru, vyhodnocení

Nejčastější chyby při vedení rozhovoru u zdravotnických pracovníků:

1. netrpělivost, spěch

2. nevhodné prostředí, přítomnost dalšího pacienta, nediskrétnost

3. nejasná formulace otázek, používání odborných, latinských výrazů, nepřipravenost otázek

4. nadměrné usměrňování a opravování nemocného, autoritativnost

Testy, dotazníky a další metody

Dotazník

Je to metoda, při níž se zkoumané osobě předkládá písemně řada nejrůznějších otázek, jimiž můžeme zjistit za krátký čas velké množství informací např. anamnestické informace, zájmy, názory, vědomosti apod. Otázky v dotazníku musí být srozumitelné, jednoznačně formulované a jazykově správné.

Témata, do kterých materiál patří