PSK otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ideální situace pro narození dítěte z hlediska bio-psycho-sociálního:
• Vhodný partner- otec dítěte , dítě se rodí do plné funkční rodiny. Rodiče se mají rádi, dítě si
plánovali a na dítě se těší.
• Optimální věk obou rodičů je do 30 let. Dnes se rodičovství mnohdy zbytečně odkládá. Starší žena má v těhotenství více komplikací než žena mladá, hrozí jí zvýšené riziko genetických komplikací , předčasných porodů apod.
• Oba rodiče mají dokončené vzdělání, mají zaměstnání, jsou samostatní po ekonomické stránce.
• Rodiče dítěte mají zajištění společné bydlení (vlastní, v podnájmu, u rodičů).
• Dítě se rodí jako chtěné a plánované, rodiče se společně připravují na narození dítěte. Pokud si to oba nastávající rodiče přejí, je v dnešních porodnicích možné, aby otec dítěte byl přítomen u porodu.
Vývoj předčasně narozených dětí
Pokud se dítě narodí dřív, než byl vypočítaný termín porodu (před 38. týdnem těhotenství),
hovoříme o předčasně narozeném dítěti. U takových děti jsou určité zvláštnosti v péči o ně:
• Jsou ošetřovány na speciálních neonatologických odděleních nemocnic.
• Děti jsou nejčastěji umístěny v inkubátorech, ty simulují prostředí dělohy, dítě má zajištěné
teplo, vlhkost a kyslík. Je intenzivně zdravotníky sledováno, je mu věnována vysoce odborná
péče.
• Rodiče jsou povzbuzováni, aby se i nedonošených dětí dotýkali, hladili je a mluvili na ně.
Rodičům jsou dovoleny každodenní návštěvy dítěte.
• Předčasně se rodí často děti pocházející z vícečetných těhotenství, která jsou často v důsledku umělého oplodnění. Také starším matkám se rodí často děti předčasně (zdravotní komplikace).
• Předčasné narození dítěte je velmi složitou situací pro samotné dítě i pro jeho rodiče. Ti často pociťují strach, obavy a smutek z odloučení od dítěte. Často se rodiče za vzniklou situaci obviňují a pociťují ji jako vlastní zklamání a méněcennost.Také budoucnost předčasně
narozených dětí nemusí být vždy bez následků (poruchy motoriky, častá nemocnost,
neprospívání, hyperaktivita, odklad školní docházky, horší koncentrace ve škole, horší prospěch).
Otázka
Psychologické výzkumné metody a techniky
Metody psychologie
Jako jiné vědní obory, tak i psychologie využívá řadu výzkumných metod a technik k
získávaní cenných informací. Nejčastěji jsou využívány metody pozorování, rozhovoru, dotazníků, testů a rozboru výsledků činností.
Pozorování - extrospekce
Metoda pozorování je pro zdravotnické pracovníky hodně důležitá. Pozorování může být prováděno buď systematicky, připraveně, záměrně nebo nahodile, příležitostně, neplánovaně.
Podle toho rozdělujeme pozorování na:
Příležitostné – náhodné pozorování – je to pozorování všeho co se děje kolem nás. Cvičíme-li se v takovém pozorování pravidelně, usnadní nám to později značně práci u lůžka nemocného, budeme schopni postřehnout změny v chování nemocného, posoudit vývoj choroby a budeme na něj včas reagovat.