Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychicke procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

deduktivní (uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev)

Dělení myšlení:

  • Podle vývoje: motorické myšlení – počáteční forma myšlení, k řešení dochází pomocí manipulací s předměty

imaginativní myšlení – pracuje s názornými obrazy a představami

propoziční myšlení – pracuje se slovy, větami a pojmy, jedná se o abstraktní myšlení

  • Podle stupně složitosti a abstraktnosti myšlenkových procesů:

konkrétní názorné myšlení – problém je řešen s využitím názorných představ

abstraktně teoretické myšlení – problém je řešen s využitím abstraktních představ, vyšší stupeň myšlení, řešení teoretických úkolů

  • Podle směru řešení problému: konvergentní (sbíhavé)- směřuje k jednomu způsobu řešení

divergentní (rozbíhavé) – hledá několik různých souběžných řešení, tvůrčí postup

  • Myšlení se realizuje pomocí operací:

    • Analýza: myšlenkové rozdělení celku na části

    • Syntéza: myšlenkové sjednocování

    • Abstrakce: vyčleňování podstatných a obecných vlastností jevu

    • Konkretizace: uplatnění podstatných a obecných vlastností jevu na obdobný konkrétní jev/předmět

    • Indukce: vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů (konkrétníobecné)

    • Dedukce: uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev/předmět (obecnékonkrétní)

    • Generalizace: vydělení společných znaků

    • Srovnávání, uspořádání, třídění

    • analogie (použití stejného řešení na podobný případ)

    • komparace – srovnávání

    • intuice – schopnost postihnout pravdu, získat poznatek bez logické úvahy, je opakem myšlení vědomého

  • Poruchy myšlení: bradypsychismus (zpomalené myšlení), tachypsychismus (zrychlené myšlení), bludy (přesvědčení o nesprávné skutečnosti)

  1. ŘEČ = projev, nástroj myšlení, který umožňuje komunikaci mezi lidmi, vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet

  • Složky řeči: receptivní – porozumění, souvisí se schopností přijímat zvukové podněty

expresivní – vyjadřování, zahrnuje artikulaci

  • Funkce řeči: označovaní, zobrazovací – označuje jevy, vlastnosti, vztahy,..

výrazová – vyjadřuje vnitřní stavy jedince

vybízející – působí na druhého člověka

  • Druhy řeči: vnitřní – řeč sama pro sebe, ne nahlas

vnější – obracíme se ke svému okolí, mluvená a psaná

  • Poruchy řeči: afázie (ztráta schopnosti rozumět řeči), mutismus ( útlum schopnosti verbálně komunikovat), koktavost, dyslalie (porucha artikulace, dětská patlavost)

  1. PAMĚŤ

= jedna z nejdůležitějších schopností umožňující člověku přežít a přizpůsobit se životu ve společnosti, soubor procesů umožňující osvojení informací, uchování, vybavení

  • člověk si pamatuje 20% z toho, co slyší, 50% z toho, co vidí, až 90% z toho, co dělá, pamatuje si hlavně to, co používá a co pro něj má význam

  • lépe si pamatujeme konec a začátek, méně pak prostředek, a věci konkrétní

  • lépe si také pamatujeme to, o co máme zájem nebo to, k čemu máme citový vztah

  • pro uchování paměti je důležité opakování

  • špatné zkušenosti z paměti vytěsňujeme

Témata, do kterých materiál patří