Psychicke procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
deduktivní (uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev)
Dělení myšlení:
Podle vývoje: motorické myšlení – počáteční forma myšlení, k řešení dochází pomocí manipulací s předměty
imaginativní myšlení – pracuje s názornými obrazy a představami
propoziční myšlení – pracuje se slovy, větami a pojmy, jedná se o abstraktní myšlení
Podle stupně složitosti a abstraktnosti myšlenkových procesů:
konkrétní názorné myšlení – problém je řešen s využitím názorných představ
abstraktně teoretické myšlení – problém je řešen s využitím abstraktních představ, vyšší stupeň myšlení, řešení teoretických úkolů
Podle směru řešení problému: konvergentní (sbíhavé)- směřuje k jednomu způsobu řešení
divergentní (rozbíhavé) – hledá několik různých souběžných řešení, tvůrčí postup
Myšlení se realizuje pomocí operací:
Analýza: myšlenkové rozdělení celku na části
Syntéza: myšlenkové sjednocování
Abstrakce: vyčleňování podstatných a obecných vlastností jevu
Konkretizace: uplatnění podstatných a obecných vlastností jevu na obdobný konkrétní jev/předmět
Indukce: vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů (konkrétníobecné)
Dedukce: uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev/předmět (obecnékonkrétní)
Generalizace: vydělení společných znaků
Srovnávání, uspořádání, třídění
analogie (použití stejného řešení na podobný případ)
komparace – srovnávání
intuice – schopnost postihnout pravdu, získat poznatek bez logické úvahy, je opakem myšlení vědomého
Poruchy myšlení: bradypsychismus (zpomalené myšlení), tachypsychismus (zrychlené myšlení), bludy (přesvědčení o nesprávné skutečnosti)
ŘEČ = projev, nástroj myšlení, který umožňuje komunikaci mezi lidmi, vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet
Složky řeči: receptivní – porozumění, souvisí se schopností přijímat zvukové podněty
expresivní – vyjadřování, zahrnuje artikulaci
Funkce řeči: označovaní, zobrazovací – označuje jevy, vlastnosti, vztahy,..
výrazová – vyjadřuje vnitřní stavy jedince
vybízející – působí na druhého člověka
Druhy řeči: vnitřní – řeč sama pro sebe, ne nahlas
vnější – obracíme se ke svému okolí, mluvená a psaná
Poruchy řeči: afázie (ztráta schopnosti rozumět řeči), mutismus ( útlum schopnosti verbálně komunikovat), koktavost, dyslalie (porucha artikulace, dětská patlavost)
PAMĚŤ
= jedna z nejdůležitějších schopností umožňující člověku přežít a přizpůsobit se životu ve společnosti, soubor procesů umožňující osvojení informací, uchování, vybavení
člověk si pamatuje 20% z toho, co slyší, 50% z toho, co vidí, až 90% z toho, co dělá, pamatuje si hlavně to, co používá a co pro něj má význam
lépe si pamatujeme konec a začátek, méně pak prostředek, a věci konkrétní
lépe si také pamatujeme to, o co máme zájem nebo to, k čemu máme citový vztah
pro uchování paměti je důležité opakování
špatné zkušenosti z paměti vytěsňujeme