Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychicke procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Učení může být:

  • záměrné - jedinec si učení uvědomuje, učení má vytyčený cíl, probíhá např. ve škole nebo při sebevzdělávání

  • bezděčné - učení bez záměru, probíhá při hře, při práci, při každodenních činnostech atd.

  • Základním procesem učení je tvoření asociací spojení mezi jednoduchými vjemy, představami a zážitky.

  • Mezi asociace patří také podmíněné reflexy.

  • Učení se uskutečňuje na základě podmiňovacího procesu, kdy je určitá reakce vyvolána novým podmíněným podnětem.

V rámci podmiňování rozlišujeme:

  • klasické podmiňování - jde o spojení vnějších podnětů dvě události následují za sebou nezávisle na jedincově aktivitě

  • operantní podmiňování – spojení určité reakce s jejími důsledky, jedinec se učí chovat takovým způsobem, aby dosáhl chtěného výsledku, založeno na posilování (chování je upevňováno trestem či odměnou)

Učením si jedinec osvojuje předpoklady k činnostem:

  • vědomosti - učením osvojené poznatky a informace, včetně vzájemných vztahů (v podobě pojmů, pravidel, zákonů, vzorců ad.)

  • dovednosti - učením získané dispozice pro správné, rychlé, úsporné vykonávání určité činnosti.

    • Z psychologického hlediska rozlišujeme dovednosti:

      • senzorické (smyslové) - projevují se zdokonalením vnímáni, např. lepším rozlišením barvy a výšky tónu;

      • senzomotorické – koordinace vnímání a pohybu, trvalá dovednost, obtížně vyhasínají (např. hra na hudební nástroj, řízení auta, jízda na lyžích,..)

      • intelektové – dovednost v užívání mluvnických pravidel

      • sociální – umění jednat s lidmi, vcítit se, spolupracovat,..

  • návyky – učením získané způsoby reagování a chování v určitých situacích (např. rozhlédnutí se na přechodu, ranní vyčištění zubů,..)

  • Dále rozlišujeme učení:

  1. senzomotorické – smyslově pohybové – rozvíjení názorného poznávání a pohybové stránky činnosti (např. skákání, kreslení,..) Senzomotorické učení probíhá ve třech fázích:

  1. kognitivní – seznámení se s dovedností, vymezení postupu při osvojování

  2. fixační – praktické vykonávání pohybů

  3. zdokonalovací – zvyšování rychlosti a efektivity pohybů, opakováním dochází k zautomatizování

  1. vědomostní – osvojování poznatků, učení dělíme na:

    • verbální – osvojení slov, symbolů (např. matematických, chemických,..)

    • pojmové – poznávání a porozumění různým vztahům a obecným pravidlům, zprostředkování s řečí a spjato s myšlením

  2. intelektové – osvojování řešení problémů či úloh, dochází k rozvoji myšlenkových procesů a intelektových schopností

  3. sociální – osvojování sociálních dovedností, učení se sociální interakci, formování motivů a charakteru, dělíme na:

  • učení nápodobou – chování ostatních je nejdříve pozorováno a poté napodobováno (dítě napodobuje rodiče)

  • učení sociálním zpevňováním – děje se na základě odměn a trestů chválené chování se upevňuje, trestané chování potlačuje

  • identifikaci – dochází ke ztotožnění s osobou, ke které má jedinec kladný vztah

Témata, do kterých materiál patří