Psychicke procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Učení může být:
záměrné - jedinec si učení uvědomuje, učení má vytyčený cíl, probíhá např. ve škole nebo při sebevzdělávání
bezděčné - učení bez záměru, probíhá při hře, při práci, při každodenních činnostech atd.
Základním procesem učení je tvoření asociací spojení mezi jednoduchými vjemy, představami a zážitky.
Mezi asociace patří také podmíněné reflexy.
Učení se uskutečňuje na základě podmiňovacího procesu, kdy je určitá reakce vyvolána novým podmíněným podnětem.
V rámci podmiňování rozlišujeme:
klasické podmiňování - jde o spojení vnějších podnětů dvě události následují za sebou nezávisle na jedincově aktivitě
operantní podmiňování – spojení určité reakce s jejími důsledky, jedinec se učí chovat takovým způsobem, aby dosáhl chtěného výsledku, založeno na posilování (chování je upevňováno trestem či odměnou)
Učením si jedinec osvojuje předpoklady k činnostem:
vědomosti - učením osvojené poznatky a informace, včetně vzájemných vztahů (v podobě pojmů, pravidel, zákonů, vzorců ad.)
dovednosti - učením získané dispozice pro správné, rychlé, úsporné vykonávání určité činnosti.
Z psychologického hlediska rozlišujeme dovednosti:
senzorické (smyslové) - projevují se zdokonalením vnímáni, např. lepším rozlišením barvy a výšky tónu;
senzomotorické – koordinace vnímání a pohybu, trvalá dovednost, obtížně vyhasínají (např. hra na hudební nástroj, řízení auta, jízda na lyžích,..)
intelektové – dovednost v užívání mluvnických pravidel
sociální – umění jednat s lidmi, vcítit se, spolupracovat,..
návyky – učením získané způsoby reagování a chování v určitých situacích (např. rozhlédnutí se na přechodu, ranní vyčištění zubů,..)
Dále rozlišujeme učení:
senzomotorické – smyslově pohybové – rozvíjení názorného poznávání a pohybové stránky činnosti (např. skákání, kreslení,..) Senzomotorické učení probíhá ve třech fázích:
-
kognitivní – seznámení se s dovedností, vymezení postupu při osvojování
-
fixační – praktické vykonávání pohybů
-
zdokonalovací – zvyšování rychlosti a efektivity pohybů, opakováním dochází k zautomatizování
vědomostní – osvojování poznatků, učení dělíme na:
-
verbální – osvojení slov, symbolů (např. matematických, chemických,..)
-
pojmové – poznávání a porozumění různým vztahům a obecným pravidlům, zprostředkování s řečí a spjato s myšlením
-
intelektové – osvojování řešení problémů či úloh, dochází k rozvoji myšlenkových procesů a intelektových schopností
sociální – osvojování sociálních dovedností, učení se sociální interakci, formování motivů a charakteru, dělíme na:
učení nápodobou – chování ostatních je nejdříve pozorováno a poté napodobováno (dítě napodobuje rodiče)
učení sociálním zpevňováním – děje se na základě odměn a trestů chválené chování se upevňuje, trestané chování potlačuje
identifikaci – dochází ke ztotožnění s osobou, ke které má jedinec kladný vztah