Psychicke procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní procesy paměti: (mechanismus konzervy)
kódování/ zapamatování (recepce) - vstřebávání poznatků (snažíme se něco zapamatovat) = „náplň konzervy“; v mozku vzniká paměťová stopa
bezděčné – neúmyslné
záměrné – úmyslné (např. učit se na test)
mechanické – bez souvislosti (básnička)
logické – na základě souvislostí
uchování v paměti (retence) – uchovávání poznatků, paměť si uchovává jen důležité věci a stopy v mozkové kůře slábnou) = „zavření konzervy“, informace přebývají v paměti
vybavování (reprodukce) – aktivace minulé zkušenosti, nikdy si nevybavíme všechno („otevření konzervy a vyndání obsahu“) znovureprodukce informací
-
bezděčné – náhodné
-
záměrné – úmyslné (při testu)
-
mechanické – na základě např. vizuální paměti
-
logické – odvození na základě podobnosti, souvislosti
Ebbinghausova křivka zapomínání
nejvíce zapomínáme hned po naučení (až 50%)
v prvních hodinách zapomeneme 56%
po 9 hodinách 64%
po 2 dnech 72%
po měsíci 79%.
zapomínáme hlavně to, co nepoužíváme, co je abstraktní…(vliv má porozumění, zájem…)
Druhy paměti:
Podle délky uchování obsahu: krátkodobá (několik sekund, max minut)
dlouhodobá (opakováním se informace
z krátkodobé paměti dostávají do paměti dlouhodobé)
Podle poznávacího hlediska: deklarativní (ukládá vzpomínky) dělí se na sématickou (znalosti o světě) a epizodickou(znalosti o sobě -autobiografie)
nedeklarativní (uchovává motorické zvyky)
Podle způsobu ukádání: mechanická (nerozumím, ale naučím se zpaměti)
logická (logika, souvislosti, odvození, mnemotechnické
pomůcky – např. šetřiseosle = 6378 km poloměr
zeměkoule...) – vnikají síťová schémata
Další:
explicitní (uvědomělá, chci si vybavit informace) a implicitní (neuvědomělá, věci děláme automaticky)
akustická (co slyším)
vizuální (co vidím, tzv. fotografická paměť)
citová (hlavně u žen)
prostorová (převažuje u mužů=orientace v prostoru)
ikonická – vybavuji si nějaký obraz, velmi krátká, fotografuje objekt před námi, díky ní si pamatujeme obraz, co jsme viděli před mrknutím, a když otevřu oči, tak na něj navážu
pracovní (závisí na tom, jak dlouho řešíme problém, ke kterému informaci potřebujeme), technická, hudební …
Poruchy paměti: hypomnézie: částečné/celkové snížení výkonnosti paměti (únava, léky), hypermnézie: nadměrná výkonnost paměti, amnézie: úplná ztráta paměti, nepamatujeme si vzpomínky z dětství, ohraničeno časově
UČENÍ
= proces, který rozšiřuje vrozené předpoklady jedince, smyslem je získávat, osvojovat si, pozměňovat a upevňovat nové zkušenosti, a tím se přizpůsobovat novým situacím, naučené je opakem vrozeného
celoživotní proces
Prostřednictvím učení se člověk adaptuje na prostředí, ve kterém žije a přizpůsobuje se společenským podmínkám. Úlohou učení je získávat předpoklady pro aktivní vyrovnání se s prostředím