Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychicke procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Základní procesy paměti: (mechanismus konzervy)

  • kódování/ zapamatování (recepce) - vstřebávání poznatků (snažíme se něco zapamatovat) = „náplň konzervy“; v mozku vzniká paměťová stopa

    • bezděčné – neúmyslné

    • záměrné – úmyslné (např. učit se na test)

    • mechanické – bez souvislosti (básnička)

    • logické – na základě souvislostí

  • uchování v paměti (retence) – uchovávání poznatků, paměť si uchovává jen důležité věci a stopy v mozkové kůře slábnou) = „zavření konzervy“, informace přebývají v paměti

  • vybavování (reprodukce) – aktivace minulé zkušenosti, nikdy si nevybavíme všechno („otevření konzervy a vyndání obsahu“) znovureprodukce informací

  • bezděčné – náhodné

  • záměrné – úmyslné (při testu)

  • mechanické – na základě např. vizuální paměti

  • logické – odvození na základě podobnosti, souvislosti

Ebbinghausova křivka zapomínání

  • nejvíce zapomínáme hned po naučení (až 50%)

  • v prvních hodinách zapomeneme 56%

  • po 9 hodinách 64%

  • po 2 dnech 72%

  • po měsíci 79%.

  • zapomínáme hlavně to, co nepoužíváme, co je abstraktní…(vliv má porozumění, zájem…)

Druhy paměti:

  • Podle délky uchování obsahu: krátkodobá (několik sekund, max minut)

dlouhodobá (opakováním se informace

z krátkodobé paměti dostávají do paměti dlouhodobé)

  • Podle poznávacího hlediska: deklarativní (ukládá vzpomínky) dělí se na sématickou (znalosti o světě) a epizodickou(znalosti o sobě -autobiografie)

nedeklarativní (uchovává motorické zvyky)

  • Podle způsobu ukádání: mechanická (nerozumím, ale naučím se zpaměti)

logická (logika, souvislosti, odvození, mnemotechnické

pomůcky – např. šetřiseosle = 6378 km poloměr

zeměkoule...) – vnikají síťová schémata

  • Další:

  • explicitní (uvědomělá, chci si vybavit informace) a implicitní (neuvědomělá, věci děláme automaticky)

  • akustická (co slyším)

  • vizuální (co vidím, tzv. fotografická paměť)

  • citová (hlavně u žen)

  • prostorová (převažuje u mužů=orientace v prostoru)

  • ikonická – vybavuji si nějaký obraz, velmi krátká, fotografuje objekt před námi, díky ní si pamatujeme obraz, co jsme viděli před mrknutím, a když otevřu oči, tak na něj navážu

  • pracovní (závisí na tom, jak dlouho řešíme problém, ke kterému informaci potřebujeme), technická, hudební …

Poruchy paměti: hypomnézie: částečné/celkové snížení výkonnosti paměti (únava, léky), hypermnézie: nadměrná výkonnost paměti, amnézie: úplná ztráta paměti, nepamatujeme si vzpomínky z dětství, ohraničeno časově

  1. UČENÍ

= proces, který rozšiřuje vrozené předpoklady jedince, smyslem je získávat, osvojovat si, pozměňovat a upevňovat nové zkušenosti, a tím se přizpůsobovat novým situacím, naučené je opakem vrozeného

  • celoživotní proces

  • Prostřednictvím učení se člověk adaptuje na prostředí, ve kterém žije a přizpůsobuje se společenským podmínkám. Úlohou učení je získávat předpoklady pro aktivní vyrovnání se s prostředím

Témata, do kterých materiál patří