Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychicke procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Poruchy učení: dyslexie (porucha čtení), dysgrafie (porucha psaní), dysortografie (porucha pravopisu), Plató efekt = stagnace učení

  1. MOTIVACE

= soubor psychických procesů, které jedince podporují nebo tlumí v jeho činnosti, (hybná síla jednání či konání)

vnější – pohnutka vychází z okolí (odměna, trest, ...)

vnitřní – vychází z mé osoby (ctižádostivost, snaha zlepšovat se...)

  • Motiv = pohnutka, psychologická příčina reakcí, činností a jednání

  • Potřeba = základní forma motivu, stav nedostatku či nadbytku, potřeba se uspokojuje

uspokojování potřeb

  • fyziologické = biologické (primární, vrozené) – jíst, pít, sex, spánek…

  • sociální a psychické (získané)– láska, přátelství, bezpečí, ocenění…

  • kulturní – hudba, knihy, sebevzdělávání…

Maslowova pyramida lidských potřeb:

Frustrace:

  • neuspokojení potřeb, překážka na cestě k cíli

  • vede k agresi, alkoholu, fantazii, ale i motivaci

  • lidé mají různou frustrační toleranci

Deprivace:

  • chronické neuspokojování potřeb, nedosahování vytyčených cílů

  • základní potřeby nejsou uspokojovány na úrovni existenčního minima

  • klesání pod tuto úroveň

  • biologická: nedostatek tepla, světla, spánku

  • senzorická: nedostatek podnětů

  • sociální: sociální izolace

  • citová: chybí láska, jistota

  • motorická: nemožnost pohybu

  1. VŮLE

= nejvyšší úroveň motivace, soubor psychických procesů a vlastností, které zajišťují řízení lidské činnosti a dosahování cílů, spočívá v uvědomělém soustředění aktivity člověka k dosažení určitého cíle

  • od slova volba

  • voluntaristé = lidé, kteří přeceňují úlohu vůle

  • s vůlí souvisí chování člověka v zátěžových situacích

  • při dosahování cíle se můžeme dostat do určitých obtíží (konfliktů)

  • nezbytné pro dosažení cíle jsou volní vlastnosti: cílevědomost, rozhodnost, ctižádostivost, sebekázeň, tvrdohlavost, trpělivost, píle, odolnost, vytrvalost – formují se během výchovy

  • člověk si dokáže vytyčit cíle, k jejich poznání a vytyčení využívá poznávací procesy, rozhodnutí a k dosažení využívá motivaci a vůli

Volní procesy se vyskytují ve všech fázích lidské činnosti:

- v přípravné fázi je to uvědomění si vnějšího motivu a vnitřního motivu, následuje volba cíle, rozhodování, řešení konfliktu, poznávací procesy – shromažďování informací, jejich analýza a syntéza

- v průběhu činnosti snaha realizovat vytyčený cíl svědomitě a vytrvale, někdy nutno překonávat překážky, to usnadňují dovednosti a návyky, probíhá kontrola činnosti

Konflikt: i on zdroj motivace- nespokojenost člověka změna

Vnější: rodič s dítětem

Vnitřní: střet 2 zájmů

Druhy konfliktu:

  • Konflikt dvou pozitivních sil: 2 cíle lákají, nemůžeme vybrat oba

  • Konflikt dvou negativních sil: buď splnit negativní úkol, nebo přijmout trest za nesplnění

  • Konflikt mezi pozitivní a negativní sílou

  • Dvojitý konflikt kladných a negativních sil

Témata, do kterých materiál patří