Psychicke procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poruchy učení: dyslexie (porucha čtení), dysgrafie (porucha psaní), dysortografie (porucha pravopisu), Plató efekt = stagnace učení
MOTIVACE
= soubor psychických procesů, které jedince podporují nebo tlumí v jeho činnosti, (hybná síla jednání či konání)
vnější – pohnutka vychází z okolí (odměna, trest, ...)
vnitřní – vychází z mé osoby (ctižádostivost, snaha zlepšovat se...)
Motiv = pohnutka, psychologická příčina reakcí, činností a jednání
Potřeba = základní forma motivu, stav nedostatku či nadbytku, potřeba se uspokojuje
uspokojování potřeb
fyziologické = biologické (primární, vrozené) – jíst, pít, sex, spánek…
sociální a psychické (získané)– láska, přátelství, bezpečí, ocenění…
kulturní – hudba, knihy, sebevzdělávání…
Maslowova pyramida lidských potřeb:
Frustrace:
neuspokojení potřeb, překážka na cestě k cíli
vede k agresi, alkoholu, fantazii, ale i motivaci
lidé mají různou frustrační toleranci
Deprivace:
chronické neuspokojování potřeb, nedosahování vytyčených cílů
základní potřeby nejsou uspokojovány na úrovni existenčního minima
klesání pod tuto úroveň
biologická: nedostatek tepla, světla, spánku
senzorická: nedostatek podnětů
sociální: sociální izolace
citová: chybí láska, jistota
motorická: nemožnost pohybu
VŮLE
= nejvyšší úroveň motivace, soubor psychických procesů a vlastností, které zajišťují řízení lidské činnosti a dosahování cílů, spočívá v uvědomělém soustředění aktivity člověka k dosažení určitého cíle
od slova volba
voluntaristé = lidé, kteří přeceňují úlohu vůle
s vůlí souvisí chování člověka v zátěžových situacích
při dosahování cíle se můžeme dostat do určitých obtíží (konfliktů)
nezbytné pro dosažení cíle jsou volní vlastnosti: cílevědomost, rozhodnost, ctižádostivost, sebekázeň, tvrdohlavost, trpělivost, píle, odolnost, vytrvalost – formují se během výchovy
člověk si dokáže vytyčit cíle, k jejich poznání a vytyčení využívá poznávací procesy, rozhodnutí a k dosažení využívá motivaci a vůli
Volní procesy se vyskytují ve všech fázích lidské činnosti:
- v přípravné fázi je to uvědomění si vnějšího motivu a vnitřního motivu, následuje volba cíle, rozhodování, řešení konfliktu, poznávací procesy – shromažďování informací, jejich analýza a syntéza
- v průběhu činnosti snaha realizovat vytyčený cíl svědomitě a vytrvale, někdy nutno překonávat překážky, to usnadňují dovednosti a návyky, probíhá kontrola činnosti
Konflikt: i on zdroj motivace- nespokojenost člověka změna
Vnější: rodič s dítětem
Vnitřní: střet 2 zájmů
Druhy konfliktu:
Konflikt dvou pozitivních sil: 2 cíle lákají, nemůžeme vybrat oba
Konflikt dvou negativních sil: buď splnit negativní úkol, nebo přijmout trest za nesplnění
Konflikt mezi pozitivní a negativní sílou
Dvojitý konflikt kladných a negativních sil