VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj osobnosti – Eriksonova teorie – 8 věků člověka
E. ERIKSON
Hlubinne, nevědome a často rozporne a konfliktni emoce a instinkty ktere ovlivňují emočni a socialni vyvoj člověka
Epigeneticky princip vyvoje = vyvoj člověka v etapach, geneticke faktory se na vyvoj podileji v interakci s vlivy společnosti a kultury
Osm věků člověka, v každem stadiu řešime určity konflikt
Konflikt = přirozena součast stadia, a vyřešenim ziskavame novou dovendnost
1.Zakladni důvěra X Zakladni nedůvěra
Oralně smyslove stadium
0-1 rok
Ditě dorůsta do pocitu vnitřni intimity a zažitku vnitřniho blaha, musi ziskat pocit důvěry, ubranit se pocitům nejistoty a nedůvěry /život je i přes veškere nelibosti dobry/
Pocit důvěry ziskava diky citlive peči matky
Projevy důvěry: snadne krmeni, dobry spanek, snadne vyprazdňovani
Diky zvladnuti tohoto konfliktu se vyvine pevny pocit osobni integrity a sounaležitosti
Nedůvěra – stesk po ztracenem raji
2.Autonomie X Stud a pochyby
Svalově – analni stadium, batole
1-3 roky
Rozvoj svalstva, nova zkušenost drženi a pouštěni
Ditě potřebuje ziskat vůli k poznani světa a viru ve sve schopnosti
Vnějši pevna a utišujici kontrola rodiče, přilišna dominance rodiče pocit pochybnosti a studu
Vyvoj autonomie – vyjednavanim, potvrzovanim a vymezovanim autonomie ditěte
s mirou rodičovskeho dozoru
3.Iniciativa X Vina
Pohybově – genitalni stadium
3-6 let
Ditě se dychtivě uči, je činorode, uči se spolupraci, snaha o vyrovnani se dospělym
Stava se vice sebou samym, je uvolněnějši
Obdobi pravidel, hry
Ziskavana kompetence = cilevědomost
Neuspěch vyvola kromě viny i pocit uzkosti, pocit viny se objevi i po projevech manipulace a vynucovani
Dobry vykon kompenzuje pocity viny
Rozvoj superega
4.Pracovitost X Inferiorita
Stadium latence
6-12 let
Vyvoj dovednosti ditěte, učeni se rolim ve společnosti, zachazeni s předměty, seznamovani s vnějšim světem, zakladni vzdělani
Rozvoj pozornosti a pile, zisk kompetence k plněni vlastnich ukolů
Spada sem puberta
Důležity je respekt rodiče k ditěti
Cilem = hledat vztahy a vyvažit vykon vztahy
Ctnost = kompetence
5.Identita X Konfuze roli
Stadium dospivani
12/15-20 let
Hledani životniho postoje, přijimani vlastni identity, identifikace se stejnymi lidmi ve skupinach, identifikace s vnějšim pevnym – idoly – pomahaji ritualy
Usiluji o nezavislost, ale hodně o sobě pochybuji
Cil = ziskat vědomi sebe, kontinuitu roli, pohlavni identitu
Pokud identita vytvořena ma nazory, přatele, chce vztah, chce někam směřovat
Pokud krize neprožita – k ničemu se neodvaži, nezkouši
6.Intimita X Izolace
Stadium dospělosti
20-25 let
Ctnost = laska
Cilem = Ochota spojit svou identitu s identitou druhych
Intimita = schopnost vstoupit do spojeni a partnerstvi se zavazky i za cenu oběti a
kompromisů
Vyhybani se intimitě ŕ pocit izolace, hluboke introverze, ponořeni se do sebe
7.Generativita X Stagnace
Stadium středni dospělosti, střtdeni věk
26-50 let
Člověk = tvor vyučujici, předavajici a uvadějici
Produkce a kreativita
Generativirta = Biologicka /plozeni/, Rodičovska /peče o děti/, Technicka /předavani
Stagnace = neschopnost ztratit sebe sama v setkani těl a duši
Životni střed, novy pohled na živo, tendence předavani druhym