Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • pozn: attachmentové vzorce jsou spíše krajními typy

  • 1 forma = secure, bezpečná (jistá) + 2 formy = insecure, úzkostné (nejisté):

    • avoidant (vyhýbavý)

    • resistant (vzdorující/odmítavý)

  • bezpečný = primární strategie, protože obsahuje docenění významu blízkého vztahu, nedefenzivní organizaci vztahu

  • selže-li, rozvíjí se úzkostné formy (i ty jsou ale adaptivní!)

  • dítě si svými temperamentovými charakteristikami (např. negativním laděním) připravuje půdu pro to, aby na ně okolí reagovalo určitým způsobem

  1. bezpečný attachment

    • pečovatel emočně dostupný, adekvátně reagující na signály a potřeby, vnímavý, vyladěný

    • v ISS při návratu matky:

      • matku vítá, vyhledá její blízkost, nechá se od ní snadno utišit, snadno se vrátí k předchozí hře

    • co se v ISS dělo:

      • úzkost vyvolaná separací od matky vedla k aktivaci attachmentového systému, v jeho rámci matka poskytla to, co bylo očekáváno, a tak, jak to bylo očekáváno, takové dítě na základě zkušenosti očekává vyladěnost a uspokojivé reagování matky

    • funkce: navigovat rodiče tak, aby vstoupil do kontaktu, rozpoznal stav dítěte a vyladil se na něj; aby reguloval prožitkové stavy dítěte ve smyslu minimalizace negativních prožitků a amplifikace pozitivních prožitků

2. nejistý – úzkostný vzdorující (ambivalentní)

  • pečovatel je sice dostupný, ale nekonzistentně, nespolehlivě ➢

  • není na něj 100% spoleh, ve zkušenosti dítěte se střídají zážitky uspokojivé a neuspokojivé

  • není na dítě 100% vyladěn – často vpadne se svým afektivním stavem do stavu dítěte

    • např. mazlení se s dětmi, když to matku „popadne“, bez ohledu na to, jestli mají zrovna chuť

    • mnohdy nerespektuje aktuální afektivní stav dítěte, často se řídí svým stavem

  • dítě neví, co z rodiče zase „vyleze“, jak jejich interakce tentokrát dopadne a v pozdějším životě může mít takový člověk pocit, že mu druzí nerozumí a nerespektují jej

  • paradox: čím více nejistoty ve vztahu dítě v důsledku chování pečovatele prožívá, tím více opory od něj potřebuje (jakožto od své primární attachmentové figury) a tím spíše se mu jí od něj nedostává (protože na něj pečovatel není plně vyladěn)

    • potřebuje jej, ale opakovaně zažívá, že od něj nedostane to, co potřebuje, ale není schopen rezignovat na to, aby to získal → trýzeň

  • ISS: dítě se nechce nechat utěšit, vzdoruje matčiným pokusům, trvá mu, než se vrátí ke hře

    • jako by svým signalizovaným diskomfortem potřebovalo „vyždímat“ z matky co nejvíce péče, kterou však zároveň nedokáže využít (tzv. maximalizační strategie)

3. nejistý – úzkostný vyhýbavý

  • pečovatel málo emočně dostupný, nedostatečně reagující, málo vnímavý

  • v ISS se zdá, že na návrat matky vůbec nereagují – tzv. minimalizační strategie (nenamáhá se chováním vyhledávajícím blízkost, protože ví, že na jeho afekt nebude matka reagovat)

    • umožňuje předcházet zklamání a eskalaci negativních prožitků

    • ve skutečnosti reagují, ale pozorovatelné jen na fyziologické úrovni (změna srdečního rytmu), signální složka afektu však zmizela

    • tato signální složka je u bezpečné vazby komunikována rodičům a pomáhá jim vyladit se na dítě

Témata, do kterých materiál patří