VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Emoce- období vzdoru
-
Batole nedokáže kontrolovat emoce
-
Neumí tlumit nepříjemné pocity, které přerůstají do negativního afektivního stavu (silné návaly vzteku), který může trvat až do vyčerpání
PŘEDŠKOLÁK
Od 3 let do 6 let (zpravidla – přesněji končí nástupem do školy)
Vystupuje z rodiny a setkává se s novými lidmi, které si samo nevybralo na rozdíl od předchozích období
Eriksonova teorie vývoje – období aktivity, činorodosti a spolupráce
Hrubá motorika
Vývoj zejména v oblasti koordinace, touha učit se nové, složitější aktivity
Tzv. období první vytáhlosti- Růst dlouhých kostí (v noci si mohou stěžovat na bolest nohou/rukou)
zvládá chůzi po schodech se střídáním nohou, kotoul, skákání po jedné noze
Jemná motorika
rozvoj tvořivosti (kreslení, modelování, lepení, vystřihování)
rozvoj sebeobsluhy (čištění zubů, jedení příborem, oblékání, zapínání knoflíků, ke konci období vázání tkaniček)
vyhranila se dominance ruky, osvojení tříbodového úchopu tužky
Vývoj kresby postavy – velmi výrazná metoda pro zjišťování zralosti dítěte
-Od hlavonožců (cca 3 roky) po kresby celého těla (cca 6 let)
Zlatý věk hry
Děti si od rána přes školku až do spánku hrají – třeba 90 % času
Důležitý prostředek k učení
Symbolické myšlení je na vrcholu- Dokáží jeden předmět během jedné hry přeměnit několikrát
Procvičování sociálních rolí – děti se identifikují s rodičem svého pohlaví
Sexuální hry – hry na doktora, hry na mámu a na tátu - Freud – falické období
„Pretend play“
-Různé úrovně, které se rozvíjejí v průběhu předškolního věku
-2-3 roky: paralelní – na něco si hrají, ale
-Od 3 let: asociativní – má jasný scénář a děj, ale role ještě nejsou jasně rozdělené
-Mezi 4.-5. rokem: kooperativní – vše jasně dané
Zrak
rozeznává tvary a základní barvy
rozvíjí se zraková paměť (pexeso), zraková analýza a syntéza (skládá puzzle, rozstříhané obrázky)
kolem 4. roku pozná tvary, které jsou vzhůru nohama, ale zaměňuje pravý a levý směr např. píše zrcadlově písmena
Sluch
mezi 4. a 5. rokem rozdělí větu na slova
kolem 5. roku začíná detekovat dílčí hlásky
mezi 6. a 7. rokem rozliší krátkou a dlouhou samohlásku (kul-kůl), tvrdou a měkkou slabiku (di-dy)
Řeč
Hodně a rádi mluví, vyptávají se, rádi komunikují
Dokončení vyvozování hlásek – řeč se postupně rozvíjí do srozumitelné podoby
Slovní zásoba roste rychlým tempem – sociokulturní vlivy, vliv MŠ
Dysgramatismy by se měli do nástupu do ZŠ vytratit
Jazyková pregramotnost
Na vrcholu předškolního období dokážou porozumět segmentálnímu charakteru řeči (členění na slabiky a hlásky) = formě
Např.: pes již není jen představa čtyřnohého zvířete, ale je to slovo, které se rýmuje se slovem les a začíná na písmeno P