Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

BIOLOGICKÁ DETERMINACE (NATURE) VS SOCIÁLNÍ DETERMINACE (NURTURE )

Biologická determinace

  • Nature = příroda - organismus

  • Nativismus (všechny dispozice člověka jsou vrozené, geneticky dané)

  • Determinanty genetické: vývoj určují především genetické, fyziologické a anatomické charakteristiky centrální nervové soustavy

  • Genotyp= veškerá zděděná genetická charakteristika jedince zaznamenaná DNA, určuje možnosti budoucího vývoje

  • Teorie nativistické = člověk se rodí s určitými predispozicemi, schopnostmi a dovednostmi

  • vývoj postupuje skrze zrání které řídí vrozené mechanismy

  • Hlavní představitelé nativistického směru: Arnold Gessel, Sigmund Freud, Naom Chomsky

Sociální determinace

  • Nurture = výchova - prostředí

  • Environmentalismus (hlavní vliv na vývoj mají faktory z prostředí)

  • Determinanty sociální: vývoj určují především podněty z prostředí- individuální zkušenosti, vztahy, výchova, učení, proces socializace

  • Fenotyp= soubor všech vlastností a znaků organismů, výsledek interakce určitého genotypu s prostředím

  • Teorie empiristické= na vývoj psychiky a osobnosti mají primární vliv sociální vlivy

  • vývoj postupuje skrze učení, výhradní místo zaujímá sociální učení

  • hlavní představitelé environmentalistického směru: Ivan Petrovič Pavlov, Burrhus Frederic Skinner, John Broadus Watson, Albert Bandura

INTERAKČNÍ TEORIE

  • Interakcionisté spojují obě krajní stanoviska v jeden teoretický celek

  • Děti se rodí s velkou predispozicí k učení a sociální interakci, na vývoj člověka má vliv neustále probíhající dynamická interakce člověka s prostředím

  • Nelze oddělovat jeden vliv od druhého, protože neustále působí v součinnosti

  • Vývoj je zprostředkován biologickým zráním i empirickým učením

  • Poměr vlivu dědičnosti k prostředí kolísá rys od rysů, projev od projevu

  • Vlivy prostředí se liší v míře dopadu na člověka

  • Fylogeneticky starší vlastnosti jsou v průběhu ontogeneze pod silnějším vlivem dědičnosti (motorika, afektivita)

  • Hlavní představitelé interakcionismu: William Stern, Lev Semjonovič Vygotskij, Jean Piaget

  • Periodizace vývoje člověka

POČETÍ

  • vajíčko se při ovulaci uvolní z Graafových folikulů a je-li oplozeno spermií, obě pohlavní buňky s 23 chromozomy splynou a vznikne lidský zárodek obsahující 46 chromozomů

  • dívky mají kombinaci pohlavních chromozomů XX a chlapci XY

  • infertilita= žena otěhotní ale není schopna dítě donosit

  • z hlediska zdravotního je vhodným věkem pro početí věk mezi 20 a 35 lety, plodnost a kvalita genetického materiálu následně u rodičů obojího pohlaví klesá

PRENATÁLNÍ VÝVOJ

  • matka s dítětem je dynamicky se vyvíjející interakční systém, tělo a psychika jsou propojené,

  • prenatální období začíná početím a končí narozením, za normální rozpětí se považuje 39 až 41 týdnů, v průměru 40 týdnů (tedy 9 měsíců či 280 dnů)

  • při posuzování vývoje plodu hovoříme o gestačním věku

Témata, do kterých materiál patří