VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
BIOLOGICKÁ DETERMINACE (NATURE) VS SOCIÁLNÍ DETERMINACE (NURTURE )
Biologická determinace
Nature = příroda - organismus
Nativismus (všechny dispozice člověka jsou vrozené, geneticky dané)
Determinanty genetické: vývoj určují především genetické, fyziologické a anatomické charakteristiky centrální nervové soustavy
Genotyp= veškerá zděděná genetická charakteristika jedince zaznamenaná DNA, určuje možnosti budoucího vývoje
Teorie nativistické = člověk se rodí s určitými predispozicemi, schopnostmi a dovednostmi
vývoj postupuje skrze zrání které řídí vrozené mechanismy
Hlavní představitelé nativistického směru: Arnold Gessel, Sigmund Freud, Naom Chomsky
Sociální determinace
Nurture = výchova - prostředí
Environmentalismus (hlavní vliv na vývoj mají faktory z prostředí)
Determinanty sociální: vývoj určují především podněty z prostředí- individuální zkušenosti, vztahy, výchova, učení, proces socializace
Fenotyp= soubor všech vlastností a znaků organismů, výsledek interakce určitého genotypu s prostředím
Teorie empiristické= na vývoj psychiky a osobnosti mají primární vliv sociální vlivy
vývoj postupuje skrze učení, výhradní místo zaujímá sociální učení
hlavní představitelé environmentalistického směru: Ivan Petrovič Pavlov, Burrhus Frederic Skinner, John Broadus Watson, Albert Bandura
INTERAKČNÍ TEORIE
Interakcionisté spojují obě krajní stanoviska v jeden teoretický celek
Děti se rodí s velkou predispozicí k učení a sociální interakci, na vývoj člověka má vliv neustále probíhající dynamická interakce člověka s prostředím
Nelze oddělovat jeden vliv od druhého, protože neustále působí v součinnosti
Vývoj je zprostředkován biologickým zráním i empirickým učením
Poměr vlivu dědičnosti k prostředí kolísá rys od rysů, projev od projevu
Vlivy prostředí se liší v míře dopadu na člověka
Fylogeneticky starší vlastnosti jsou v průběhu ontogeneze pod silnějším vlivem dědičnosti (motorika, afektivita)
Hlavní představitelé interakcionismu: William Stern, Lev Semjonovič Vygotskij, Jean Piaget
-
Periodizace vývoje člověka
POČETÍ
vajíčko se při ovulaci uvolní z Graafových folikulů a je-li oplozeno spermií, obě pohlavní buňky s 23 chromozomy splynou a vznikne lidský zárodek obsahující 46 chromozomů
dívky mají kombinaci pohlavních chromozomů XX a chlapci XY
infertilita= žena otěhotní ale není schopna dítě donosit
z hlediska zdravotního je vhodným věkem pro početí věk mezi 20 a 35 lety, plodnost a kvalita genetického materiálu následně u rodičů obojího pohlaví klesá
PRENATÁLNÍ VÝVOJ
matka s dítětem je dynamicky se vyvíjející interakční systém, tělo a psychika jsou propojené,
prenatální období začíná početím a končí narozením, za normální rozpětí se považuje 39 až 41 týdnů, v průměru 40 týdnů (tedy 9 měsíců či 280 dnů)
při posuzování vývoje plodu hovoříme o gestačním věku