Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Třídění předmětů podle jednoho kritéria (velikost, tvar, barva)

  • Paměť -vizuální a sluchová krátkodobá paměť- zopakovat souvislou větu o 6-8 slovech

  • Motivace k učení -Zájem o školní aktivity a činnosti („u stolu“) a o informace

    • Přilnutí – attachment

    • = Rozvoj emočního spojení pouta mezi pečovatelskou osobou a dítětem

    • Děti přicházejí na svět vybaveny

      • preferencí pro lidský obličej / obličejové schéma

      • predispozicemi pro přednostní zpracování amodální informace

      • predispozicemi pro rychlé učení se imitaci výrazu tváře

      • predispozicemi pro vývoj sdílené pozornosti a tzv. social referencing (sociální rámcování)

      • vrozeným systémem v mozku, který dítě vede k vyhledávání blízkosti pečovatele, což zvyšuje jeho šance na přežití = attachmentem

    • 1. vztah s primárním pečovatelem

      • v cca 6 – 8 měsících začne dítě vykazovat preferenci pro své/ho primární/ho pečovatele, chce být stále s ním (nimi), je rozrušené, když opustí místnost = separační úzkost (separation anxiety)

      • pozn. cca v této době se objevuje i strach z cizích lidí

      • evoluční význam – usnadňovalo přežití mladého jedince

      • první empirické doklady - Harry Harlow (1905 – 1981) při pokusech s makaky rhesus

    John BOWLBY

    • význam pro přežití zajištěním bezpečnosti díky fyzické blízkosti

    • vrozený biologický program, který velí: utvoř si vazbu na jedince poskytujícího péči

      • pozor: přednost emoční blízkosti, dostupnosti, vyladěnosti před mechanickým zajišťováním fyzické péče!

      • formy vazebného chování dítěte:

      • pláč a úsměv (přivádějí pečovatele k dítěti a udržují jej v jeho blízkosti), následování a přidržování se (přivádějí dítě k pečovateli a udržují je v její/jeho blízkosti), sání, volání

      • jde o chování v interakci s pečovatelem, i pečovatel vykazuje různé formy chování – chování pečující a chování k péči protikladné

    • první vztahy si utváříme proto, že jsme naprogramováni chovat se adaptivním způsobem zvyšujícím šanci na přežití

    • vrozený máme obecný biologický program, konkrétní podobu, v níž se realizuje, určuje naše konkrétní zkušenost s naším primárním pečovatelem (attachmentovou figurou)

    • Mary AINSWORTH - attachmentové vzorce

    • tato prvotní zkušenost = podklad pro vnitřní pracovní model attachmentu

      • umožňuje anticipovat chování pečujícího, orientaci v něm – „mapa vztahu“

      • ovlivňuje chování jedince v blízkých vztazích v dalším životě

      • představuje-li tento model bezpečí, bude jedinec schopen zkoumat svět, separovat se

      • klasifikace vazebného chování pomocí Infant Strange Situation (ISS)

      • separace dítěte od matky, navíc v cizím prostředí, spouští vazebné chování (attachmentový systém)

      • 3 základní attachmentové vzorce + později 4. vzorec

      • největší výpovědní hodnota = reakce dítěte na návrat matky

        • jak dítě vyhledává její blízkost

        • jak snadné je utišit je

        • jak rychle je dítě schopné se vrátit k předchozí činnosti (hře)

    Témata, do kterých materiál patří