VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Třídění předmětů podle jednoho kritéria (velikost, tvar, barva)
Paměť -vizuální a sluchová krátkodobá paměť- zopakovat souvislou větu o 6-8 slovech
Motivace k učení -Zájem o školní aktivity a činnosti („u stolu“) a o informace
Přilnutí – attachment
= Rozvoj emočního spojení pouta mezi pečovatelskou osobou a dítětem
Děti přicházejí na svět vybaveny
preferencí pro lidský obličej / obličejové schéma
predispozicemi pro přednostní zpracování amodální informace
predispozicemi pro rychlé učení se imitaci výrazu tváře
predispozicemi pro vývoj sdílené pozornosti a tzv. social referencing (sociální rámcování)
vrozeným systémem v mozku, který dítě vede k vyhledávání blízkosti pečovatele, což zvyšuje jeho šance na přežití = attachmentem
1. vztah s primárním pečovatelem
v cca 6 – 8 měsících začne dítě vykazovat preferenci pro své/ho primární/ho pečovatele, chce být stále s ním (nimi), je rozrušené, když opustí místnost = separační úzkost (separation anxiety)
pozn. cca v této době se objevuje i strach z cizích lidí
evoluční význam – usnadňovalo přežití mladého jedince
první empirické doklady - Harry Harlow (1905 – 1981) při pokusech s makaky rhesus
John BOWLBY
-
význam pro přežití zajištěním bezpečnosti díky fyzické blízkosti
-
vrozený biologický program, který velí: utvoř si vazbu na jedince poskytujícího péči
pozor: přednost emoční blízkosti, dostupnosti, vyladěnosti před mechanickým zajišťováním fyzické péče!
-
formy vazebného chování dítěte:
pláč a úsměv (přivádějí pečovatele k dítěti a udržují jej v jeho blízkosti), následování a přidržování se (přivádějí dítě k pečovateli a udržují je v její/jeho blízkosti), sání, volání
jde o chování v interakci s pečovatelem, i pečovatel vykazuje různé formy chování – chování pečující a chování k péči protikladné
-
první vztahy si utváříme proto, že jsme naprogramováni chovat se adaptivním způsobem zvyšujícím šanci na přežití
-
vrozený máme obecný biologický program, konkrétní podobu, v níž se realizuje, určuje naše konkrétní zkušenost s naším primárním pečovatelem (attachmentovou figurou)
Mary AINSWORTH - attachmentové vzorce
-
tato prvotní zkušenost = podklad pro vnitřní pracovní model attachmentu
umožňuje anticipovat chování pečujícího, orientaci v něm – „mapa vztahu“
ovlivňuje chování jedince v blízkých vztazích v dalším životě
představuje-li tento model bezpečí, bude jedinec schopen zkoumat svět, separovat se
-
klasifikace vazebného chování pomocí Infant Strange Situation (ISS)
separace dítěte od matky, navíc v cizím prostředí, spouští vazebné chování (attachmentový systém)
3 základní attachmentové vzorce + později 4. vzorec
největší výpovědní hodnota = reakce dítěte na návrat matky
jak dítě vyhledává její blízkost
jak snadné je utišit je
jak rychle je dítě schopné se vrátit k předchozí činnosti (hře)