VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
David Premack, Guy Woodruff – Teorie mysli
6. – 7. rok (občas i od 4 let)
Druhy člověk si může o nějake věci myslet něco jineho než ja
Modul teorie mysli = existuje něco jako vrozeny system mozku, ktery se zapne v určitem obdobi, a ditě začina fungovat jako dospěly (neexistuji pro to ale doklady)
René Spitz – emoční deprivace
Jako přičina vzniku psychogennich poruch (= takove, ktere jsou způsobeny narušenou interakci matky a ditěte)
Děti v kojeneckych ustavech se vyvijeji disharmonicky, chybi primarni pečovatel, jedna sestra na vice děti, ditě ve 3 letech na urovni 18.měsičniho ditěte
Ditě v 6.-18. měsici separovano od matky dochazi ke zpomaleni vyvoje
Plačtivost, menši vnimavost staženi do sebe, apatie, zpomaleny i fyzicky růst (ditě přestane přibyvat, psychicky se vyvijet)
1. faze = anakliticka deprese (marasmus = nemožnost se rozvijet), Ztrata emočniho pouta s matkou
2. faze = hospitalismus - Vice než pět měsiců přestane reagovat na jeho okoli, poruchy spanku
James Robertson – Separace v nemocnici
3 faze separace (popsali s Bowlbym) 50. leta
Protest – separačni uzkost
Zoufalstvi – žal, truchleni
Popřeni – obranny mechanismus
Deprivace a privace
SOCIALIZACE
= vliv faktoru prostředi a socialnich interakci ditěte na jeho vyvoj
Socialni konstrukce reality (Berger, Luckman, Vygotsky – ten zdůrazňuje vliv faktoru prostředi a socialnich interakci na ditě a jeho vyvoj)
Vychova X Vrozenost (Nurture X Nature)
Vliv jazyka, kultury a aktivity člověka jako činitele
U. Bronfenbrenner – Teorie bioekologických faktorů ve vývoji dítěte
Jak socialni kontext a interakce s prostředim utvaři člověka
Zdůrazňuje socialni interakce, vazby a vztahy, jazyk a kulturu..
Styly rodičovstvi: (Alfred Adler)
Demokraticky, Autoritativni, Liberalni, Nedbaly
Nastaveni hranic, komunikace, emočni blizkost, kontrola
Vliv na vyvoj ditěte
Nejlepši asi demokraticky styl, ale zaleži na osobnosti ditěte
Nevhodne přistupy: hyperprotektivita (nedostatečně připravene ditě na střet s realitou), zanedbavani ditěte
Činitelé socializace
Albert BANDURA - Sociálně – kognitivní teorie
Velky vyznam = učeni pozorovanim (observačni učeni)
Chovani si osvojujeme pozorovanim a napodobou
Teorie socialniho učeni, Bobo Doll Experiment
Teorie morálního vývoje
Moralni vyvoj současti socialniho vyvoje
Moralka = kulturně stanovene představy o formach a zasadach spravneho chovani
mezi lidmi
Společenska konvence = kulturně dana pravidla ktera usnadňuji společensky kontakt a porozuměni
J. PIAGET – Kognitivistické pojetí
Zkoumal pomoci přiběhů s otevřenym koncem
Heteronormni moralka – určovana druhymi, přikazy zakazy a pochvaly od dospělych
Tranzitorni moralka – vyjadřuje vlastni nazor
Autonomni moralka – uznava určite jednani za /ne/spravne bez ohledu na autoritu
L. KOHLBERG – Teorie morálního vývoje
Myšleni nam umožňuje vynašet soudy
Předkonvenčni /trest a poslušnost/, konvenčni /“hodne ditě“ – očekavani druhych/ a postkonvenčni moralka /společenske smlouvy/