Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

David Premack, Guy Woodruff – Teorie mysli

  • 6. – 7. rok (občas i od 4 let)

  • Druhy člověk si může o nějake věci myslet něco jineho než ja

  • Modul teorie mysli = existuje něco jako vrozeny system mozku, ktery se zapne v určitem obdobi, a ditě začina fungovat jako dospěly (neexistuji pro to ale doklady)

René Spitz – emoční deprivace

  • Jako přičina vzniku psychogennich poruch (= takove, ktere jsou způsobeny narušenou interakci matky a ditěte)

  • Děti v kojeneckych ustavech se vyvijeji disharmonicky, chybi primarni pečovatel, jedna sestra na vice děti, ditě ve 3 letech na urovni 18.měsičniho ditěte

  • Ditě v 6.-18. měsici separovano od matky dochazi ke zpomaleni vyvoje

  • Plačtivost, menši vnimavost staženi do sebe, apatie, zpomaleny i fyzicky růst (ditě přestane přibyvat, psychicky se vyvijet)

  • 1. faze = anakliticka deprese (marasmus = nemožnost se rozvijet), Ztrata emočniho pouta s matkou

  • 2. faze = hospitalismus - Vice než pět měsiců přestane reagovat na jeho okoli, poruchy spanku

James Robertson – Separace v nemocnici

  • 3 faze separace (popsali s Bowlbym) 50. leta

  • Protest – separačni uzkost

  • Zoufalstvi – žal, truchleni

  • Popřeni – obranny mechanismus

  • Deprivace a privace

SOCIALIZACE

  • = vliv faktoru prostředi a socialnich interakci ditěte na jeho vyvoj

  • Socialni konstrukce reality (Berger, Luckman, Vygotsky – ten zdůrazňuje vliv faktoru prostředi a socialnich interakci na ditě a jeho vyvoj)

  • Vychova X Vrozenost (Nurture X Nature)

  • Vliv jazyka, kultury a aktivity člověka jako činitele

U. Bronfenbrenner – Teorie bioekologických faktorů ve vývoji dítěte

  • Jak socialni kontext a interakce s prostředim utvaři člověka

  • Zdůrazňuje socialni interakce, vazby a vztahy, jazyk a kulturu..

Styly rodičovstvi: (Alfred Adler)

  • Demokraticky, Autoritativni, Liberalni, Nedbaly

  • Nastaveni hranic, komunikace, emočni blizkost, kontrola

  • Vliv na vyvoj ditěte

  • Nejlepši asi demokraticky styl, ale zaleži na osobnosti ditěte

  • Nevhodne přistupy: hyperprotektivita (nedostatečně připravene ditě na střet s realitou), zanedbavani ditěte

Činitelé socializace

  • Albert BANDURA - Sociálně – kognitivní teorie

    • Velky vyznam = učeni pozorovanim (observačni učeni)

    • Chovani si osvojujeme pozorovanim a napodobou

    • Teorie socialniho učeni, Bobo Doll Experiment

  • Teorie morálního vývoje

    • Moralni vyvoj současti socialniho vyvoje

    • Moralka = kulturně stanovene představy o formach a zasadach spravneho chovani

    • mezi lidmi

    • Společenska konvence = kulturně dana pravidla ktera usnadňuji společensky kontakt a porozuměni

J. PIAGET – Kognitivistické pojetí

  • Zkoumal pomoci přiběhů s otevřenym koncem

  • Heteronormni moralka – určovana druhymi, přikazy zakazy a pochvaly od dospělych

  • Tranzitorni moralka – vyjadřuje vlastni nazor

  • Autonomni moralka – uznava určite jednani za /ne/spravne bez ohledu na autoritu

L. KOHLBERG – Teorie morálního vývoje

  • Myšleni nam umožňuje vynašet soudy

  • Předkonvenčni /trest a poslušnost/, konvenčni /“hodne ditě“ – očekavani druhych/ a postkonvenčni moralka /společenske smlouvy/

Témata, do kterých materiál patří