VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
bezpečný stav mysli – jistý attachment
zaujatý stav mysli – úzkostný vzdorující
opomíjející stav mysli – úzkostný vyhýbavý
Chybějící vazba jako zdroj stresu
Teorie vazby říká, že dítě má biologicky dán sklon přilnout k osobě, která mu věnuje nejen fyzickou péči, ale i dlouhodobou ochotu k sociálním interakcím a osobní přístup. Není-li tato potřeba vazby uspokojena, ať už proto, že mu nebylo umožněno si vazbu utvořit, anebo proto, že bylo od své vazebné postavy nedobrovolně odděleno, je stresované. Pokud tento stav trvá dlouho (nakolik se jedná o relativní pojem), vazebné procesy, které probíhají po celý život, budou těmito ranými zážitky negativně poznamenány. Důsledky mohou být velmi různorodé, mezi mnoha jmenujme například sklon klást nadměrné požadavky na druhé lidi a pociťovat úzkost a hněv, když nejsou splněny.
-
Kognitivní, emoční a sociální vývoj
KOGNITIVNÍ VÝVOJ = vývoj schopnosti myslet, celoživotní proces (Nature vs Nurture)
J. PIAGET – Genetická epistemologie
- Vývoj > učení
L. S. VYGOTSKIJ - Sociokulturní teorie
Teorie učení J. Piageta
1) Proces inteligence jakožto typ adaptace na prostředí
- Kognitivní vývoj probíhá tím, že si člověk vytváří schémata pomocí procesu ASIMILACE a AKOMODACE
- Asimilace = začleněni nových zkušeností do starých /již existujících/ schémat
- Akomodace = nové zkušenosti mění stávající schémata nebo vytváří nové
(dítě zjistí, že delfín není ryba ale savec – musí pochopit rozdíl)
- Vývoj = nahrazování starých schémat novými
2) Periodizace kognitivního vývoje
- 4 stádia:
Senzomotorické (do 2 let)
Dítě sleduje hračky, motorikou s nimi něco dělá
Nahodilá motorická aktivita chováni s cílem
Plné soustředění na vlastní tělo chapani sebe jako objektu mezi objekty
Vrchol = stálost objektů, chápani symbolů
Do 1. měsíce – období reflexů
1.-4. měsíc – primarní kruhové reakce (první schémata, má vědomé chování)
4.-8. měsíc – sekundární kruhové reakce (dítě začíná chápat stálost objektu)
8.-12. měsíc – koordinace sekundárních kruhových reakcí (chápe že si nějak může pomoct k tomu, co chce udělat)
12.-18. měsíc – terciární kruhové reakce – experimenty s předměty
18.-24. měsíc – zvnitřnění schémat – počátek chápání symbolů, hra na „jako“
Předoperační (2-7 let)
Nejsou ještě opravdové myšlenkové operace
Ditě může přemýšlet pouze o názorných věcech, které si umí dobře představit
Nemá ještě schopnost provádět duševní operace
Stadium symbolických funkci (2-4roky)
Magické myšleni, ditě posuzuje věc podle toho jak vypada,
egocentrické myšleni
Stadium intuitivního myšleni (4-7let)
Ditě myslí o tom co vidí, opírá se o vizualní vjemy
Uvažuje v celostních pojmech
St. Konkrétních operaci (7-11 let)
St. Formálních operaci (11/12-15/20 let)