VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Chuť
Ve 4. měsících rozezná poslední slanou chuť
chuťové vnímání se rozvíjí skrze mateřské mléko
BATOLE
začíná v 1. roce a končí ve 3. roce života, zpravidla nástupem do mateřské školky
důležitým procesem učení je napodobování, – napodobivá hra (především nápodoba činnosti dospělých) = 1. typ her
důležitým nástrojem komunikace mezi vrstevníky je synchronní imitace
Vývoj hrubé motoriky
Dramatický vývoj – od prvních kroků přes jistou chůzi a lezení do výšek po běhání, skákání a motorky apod.
Zhruba ve 12 m první kroky, 15. měsíc – běhá, kolem 2 let – cyklická chůze po schodech (do té doby acyklická) – střídání nohou kolem 2 a půl let, později se objevuje skákání
Chůze znamená, že dítě může odejít od matky – není náhoda, že v tomto období – separace od matky
Toto období se vyznačuje vytvářením autonomie – v Eriksonově teorii
Jemná motorika
Šikovnější v samoobslužných činnostech – např. jídlo
Zlepšuje se koordinace oka a ruky: vývoj stavění kostek – stavby věže
Zlepšuje se manipulace s drobnými předměty – 15měsíční dítě nahází kuličky do hrníčku, ve 2 letech do hrdla úzké lahvičky a ve 3 letech navleče korálky na šňůrku
Vývoj kresby – od tlučení tužkou a náhodné zanechávání stopy na papíře přes čmárání po první obrázky
Vývoj úchopu – od dlaňového po špetkový – respektive pinzetový úchop, který je potřeba pro držení tužky
18-24 měsíců – dítě je schopné koordinovaných pohybů, první záměrné pokusy o zanechání stopy
2-3 roky – hrstičkový poté také pinzetový úchop, čmáranice se stává produktem, který dostane jméno a nese nějaký význam – asociativní čmárání
Ve třech letech řada dětí už kreslí první obrázky – IDEOGRAFICKÉ STÁDIUM
Řeč
do 18 m jednoslovné výpovědi pro vyjádření celé věty (spojení gesto + slovo)
18-24 m (resp. od 50 slov) – kombinace dvouslovné později víceslovné, postupné rozvíjení vět
Tříleté dítě mluví v krátkých větách s četnými dysgramatismy – např. viděli jsme lefíčka
Explorace pomocí řeči „co to je“? „proč?“, velká obliba čtení knížek, říkanek
Batole si často vytváří svá vlastní slova – idiomorfy (např. „apalika“ je lžíce)- těmto slovům rozumí jen rodiče co tím myslí
Kognitivní schopnosti a sebepojetí
přelomovým vývojovým zlomem je schopnost uvědomit si vlastní osobu, v cca 18.-24. měsících- dítě se poznává v zrcadle, mluví o sobě v první osobě (já), přivlastňuje si věci (moje) a touží po samostatnosti (já sám)
egocentrická subjektivita- nazírá na svět jedině vlastní perspektivou- např. vizuální egocentrismus- zakryje si oči, nic nevidí, tak si myslí, že není vidět
Cca 15 měsíc kulminuje SEPARAČNÍ ÚZKOST, postupně od 2 let mohou zvládat kratší separaci od blízké osoby
Situace řeší tím, že si řešení nejprve představí, zakusí tzv, aha-zážitek bez pokusu-omylu