Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

EMPIRISMUS VS NATIVISMUS

  • EMPIRISMUS - nejdůležitější je zkušenost

    • Aristotelés za důležité pokládal smysly, teprve po nich se uplatňuje rozum, který zpracovává smyslové informace

Empirismus, „dítě je čistý, nepopsaný list“

  • J. LOCKE mysl dítěte přirovnával k tabule rase

  • Všechny znalosti, vědomosti, či mravní zásady dítě získává v průběhu života výhradně zkušeností, tedy smysly vnímá vnější prostředí a sebereflexí zkoumá prostředí vnitřní

  • Zdůrazňoval potřebu odměn, trestů, sociálního učení (napodobování) a stal se tak předchůdcem behaviorismu

  • Kladl důraz na rané zkušenosti a včasnou výchovnou intervenci

Behaviorální empirismus

  • Sečenov - veškeré jednání jako důsledek reflexní činnosti mozku

  • Bechtěrev - objektivní psychologii za reflexologii, tedy vědu opírající se o studium podnětů a reakcí

  • Pavlov - 2 typy reflexů- vrozené a podmíněné, přičemž na vzniku podmíněných se podílí vnější podněty (dobré chování odměňováno, nesprávné trestáno)

  • Watson - děti se rodí pouze se základními reflexy, které se v důsledku klasického podmiňování skrze tresty a odměny mění, doporučoval chladnou výchovu

  • Skinner - velký důraz na vlivy prostředí, na rozdíl od Watsona neodmítal existenci vrozených dispozic, ale věřil, že chování lze vysvětlit i bez toho, že bychom rozuměli procesu, který probíhá uvnitř organismu, domníval se, že mysl člověka je černou skříňkou ale ne prázdnou

  • NATIVISMUS - vlastnosti a schopnosti člověka vrozené, pevně otisklé v mozku

    • Sókrates a Platón - teorie poznání, vědění za vzpomínky rozpoznané myšlením, propagoval názor, že podstatné uvnitř nás již existuje stačí to jen objevit

Pesimistický nativismus, „dítě je od narození špatné, společnost ho musí vychovat“

  • Vliv náboženství - Podle křesťanské nauky se dětí nerodí nevinné, jelikož jsou již v době zplození zatíženy dědičným hříchem, a i když je prvotní hřích křestem sejmut, děti pak i nadále přirozeně hřeší, protože se řídí svými touhami, lžou, kradou a projevují nenávist

  • Prostředkem výchovy byly dříve běžné fyzické tresty, děti se trestaly pro své vlastní dobro a důsledně se vyžadovala poslušnost

Optimistický nativismus, „dítě je od narození dobré, společnost ho kazí“

  • ROUSSEAU - děti se rodí dobré a čisté, se svědomím a smyslem pro spravedlivost a kazí je pouze společnost

  • Kladl důraz na přirozenou výchovu bez násilí, svobodnou volbu dítěte a lásku k dítěti

NATURE VS NURTURE

  • Geny obsahují informace, které slouží „přímému“ vývoji … ale veškerý vývoj se odehrává v „prostředí“…takže informace z prostředí prostě vždy interagují s genetickým „plánem“ komplexními způsoby (cestami)

  • Vývoj je tedy výsledek interakce genetických a environmentálních „vstupů“

  • epigeneze: učení (vliv z prostředí) působí strukturální změny v mozku, které se vyvíjí v důsledku genetické informace a „na oplátku“ mohou zase ovlivňovat další procesy učení

  • poznávání a motorika - od zrání k učení (i zvířata)

  • pokročilejší procesy ve smyslu kulturně-sociálním - od učení ke zrání (do takové míry jen u lidí).

  • Zdroje učení jsou ze soc. a kult. kontextu (potřebujeme druhé ve velmi specifických situacích a rámcích – attachment) -> komplementární

  • historicky ve VP dominoval biologický determinismus (nativismus)

Témata, do kterých materiál patří