VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
EMPIRISMUS VS NATIVISMUS
EMPIRISMUS - nejdůležitější je zkušenost
Aristotelés za důležité pokládal smysly, teprve po nich se uplatňuje rozum, který zpracovává smyslové informace
Empirismus, „dítě je čistý, nepopsaný list“
J. LOCKE mysl dítěte přirovnával k tabule rase
Všechny znalosti, vědomosti, či mravní zásady dítě získává v průběhu života výhradně zkušeností, tedy smysly vnímá vnější prostředí a sebereflexí zkoumá prostředí vnitřní
Zdůrazňoval potřebu odměn, trestů, sociálního učení (napodobování) a stal se tak předchůdcem behaviorismu
Kladl důraz na rané zkušenosti a včasnou výchovnou intervenci
Behaviorální empirismus
-
Sečenov - veškeré jednání jako důsledek reflexní činnosti mozku
-
Bechtěrev - objektivní psychologii za reflexologii, tedy vědu opírající se o studium podnětů a reakcí
-
Pavlov - 2 typy reflexů- vrozené a podmíněné, přičemž na vzniku podmíněných se podílí vnější podněty (dobré chování odměňováno, nesprávné trestáno)
-
Watson - děti se rodí pouze se základními reflexy, které se v důsledku klasického podmiňování skrze tresty a odměny mění, doporučoval chladnou výchovu
-
Skinner - velký důraz na vlivy prostředí, na rozdíl od Watsona neodmítal existenci vrozených dispozic, ale věřil, že chování lze vysvětlit i bez toho, že bychom rozuměli procesu, který probíhá uvnitř organismu, domníval se, že mysl člověka je černou skříňkou ale ne prázdnou
NATIVISMUS - vlastnosti a schopnosti člověka vrozené, pevně otisklé v mozku
Sókrates a Platón - teorie poznání, vědění za vzpomínky rozpoznané myšlením, propagoval názor, že podstatné uvnitř nás již existuje stačí to jen objevit
Pesimistický nativismus, „dítě je od narození špatné, společnost ho musí vychovat“
-
Vliv náboženství - Podle křesťanské nauky se dětí nerodí nevinné, jelikož jsou již v době zplození zatíženy dědičným hříchem, a i když je prvotní hřích křestem sejmut, děti pak i nadále přirozeně hřeší, protože se řídí svými touhami, lžou, kradou a projevují nenávist
-
Prostředkem výchovy byly dříve běžné fyzické tresty, děti se trestaly pro své vlastní dobro a důsledně se vyžadovala poslušnost
Optimistický nativismus, „dítě je od narození dobré, společnost ho kazí“
-
ROUSSEAU - děti se rodí dobré a čisté, se svědomím a smyslem pro spravedlivost a kazí je pouze společnost
-
Kladl důraz na přirozenou výchovu bez násilí, svobodnou volbu dítěte a lásku k dítěti
NATURE VS NURTURE
-
Geny obsahují informace, které slouží „přímému“ vývoji … ale veškerý vývoj se odehrává v „prostředí“…takže informace z prostředí prostě vždy interagují s genetickým „plánem“ komplexními způsoby (cestami)
-
Vývoj je tedy výsledek interakce genetických a environmentálních „vstupů“
-
epigeneze: učení (vliv z prostředí) působí strukturální změny v mozku, které se vyvíjí v důsledku genetické informace a „na oplátku“ mohou zase ovlivňovat další procesy učení
-
poznávání a motorika - od zrání k učení (i zvířata)
-
pokročilejší procesy ve smyslu kulturně-sociálním - od učení ke zrání (do takové míry jen u lidí).
-
Zdroje učení jsou ze soc. a kult. kontextu (potřebujeme druhé ve velmi specifických situacích a rámcích – attachment) -> komplementární
-
historicky ve VP dominoval biologický determinismus (nativismus)