Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kognitivní dovednosti

  • Předoperační stadium podle J. Piageta

-2-4 let – symbolické myšlení

-4-7 let – intuitivní myšlení

  • Centrace – soustředí se jen na jeden problém, jeden jev

  • Magické myšlení – mají svět zafixovaný jako svět strašidel

  • Dynamismus – strom bude bolet, když mu utrhneme lísteček apod.

  • Artefactismus – člověk je tvůrce všeho a všechno řídí (porušit počasí)

  • Teorie mysli -schopnost dítěte uvědomovat si myšlenky, přání, pocity a záměry druhých osob

    • Vytváří se mezi 3.-5. rokem (obvykle do 4 let) - Sleduje se pomocí false belief task

Sociální dovednosti

  • Rozvoj spolupráce a kooperace

  • Vývoj prosociálního chování – půjčení hraček, utěšování

  • Uvědomuje si, co je dobré a co špatné – morální a etické vědomí

    • Nedokáže ale rozlišit záměrné lhaní nebo chybné myšlenky

  • Rozvoj svědomí a sebereflexe – pocit viny a hrdost

    • Schopnost seberegulace – svědomí jako nástroj

  • Období strachů z nadpřirozených bytostí (souvisí s magickým myšlením)

  • Období osamostatňování – vrcholí přípravou na školu a na školní docházku

Školní zralost:

  • Soubor duševních schopností a dovedností umožňujících dítěti zvládnout nároky docházky do školy

  • Posuzuje mateřská škola (učitelé), rodina, pediatr, psycholog/spec pedagog (školské poradenské zařízení)

Kritéria školní zralosti – oblasti posuzování

  1. Fyzická zralost – velikost postavy, síla, nemocnost a zvýšená unavitelnost

  2. Sociální kompetence -Schopnost rozlišovat ve způsobu kontaktu s osobou blízkou a cizí, autoritou a vrstevníkem, dokáže se rozdělit, projevuje radost z úspěchu, zvládá práci ve skupině i hru

  3. Emoční zralost - kontrola a regulace emocí, porozumění emocím druhých (přiměřené), projevuje empatii a soucit, odolnost vůči zátěži, dokáže regulovat uspokojení svých momentálních přání

  4. Sebeobslužné dovednosti – samostatnost, hygienické návyky, stravování a oblékání

  5. Oblast jemné motoriky a grafomotoriky -Zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru, skládání kostek

    1. Řeč a komunikační schopnosti -Vyslovuje správně všechny hlásky, Reaguje na pokyny, Má přiměřenou slovní zásobu

  6. Oblast zrakového vnímání - Zvládá dokreslování obrázků, skládání rozstřihaných obrázků, vyhledání rozdílů v podobných obrázcích

  7. Oblast sluchového vnímání (fonematického povědomí) -rytmická cvičení, vytleskávání slov, rytmizace říkanek – písniček

  8. Oblast paměti a pozornosti -Učení básniček a písniček, hry s opakováním a přidáváním slov, samostatné vyprávění, pozorování

  9. Rozumové schopnosti a myšlení -Počátky logického usuzování – neřídí se jen tím, co vidí, orientuje se v čase, a v prostoru

  10. Oblast matematických představ -Určování množství, porovnávání (více – méně), orientace v číselné řadě do 10

Témata, do kterých materiál patří