VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kognitivní dovednosti
Předoperační stadium podle J. Piageta
-2-4 let – symbolické myšlení
-4-7 let – intuitivní myšlení
Centrace – soustředí se jen na jeden problém, jeden jev
Magické myšlení – mají svět zafixovaný jako svět strašidel
Dynamismus – strom bude bolet, když mu utrhneme lísteček apod.
Artefactismus – člověk je tvůrce všeho a všechno řídí (porušit počasí)
Teorie mysli -schopnost dítěte uvědomovat si myšlenky, přání, pocity a záměry druhých osob
Vytváří se mezi 3.-5. rokem (obvykle do 4 let) - Sleduje se pomocí false belief task
Sociální dovednosti
Rozvoj spolupráce a kooperace
Vývoj prosociálního chování – půjčení hraček, utěšování
Uvědomuje si, co je dobré a co špatné – morální a etické vědomí
Nedokáže ale rozlišit záměrné lhaní nebo chybné myšlenky
Rozvoj svědomí a sebereflexe – pocit viny a hrdost
Schopnost seberegulace – svědomí jako nástroj
Období strachů z nadpřirozených bytostí (souvisí s magickým myšlením)
Období osamostatňování – vrcholí přípravou na školu a na školní docházku
Školní zralost:
Soubor duševních schopností a dovedností umožňujících dítěti zvládnout nároky docházky do školy
Posuzuje mateřská škola (učitelé), rodina, pediatr, psycholog/spec pedagog (školské poradenské zařízení)
Kritéria školní zralosti – oblasti posuzování
Fyzická zralost – velikost postavy, síla, nemocnost a zvýšená unavitelnost
Sociální kompetence -Schopnost rozlišovat ve způsobu kontaktu s osobou blízkou a cizí, autoritou a vrstevníkem, dokáže se rozdělit, projevuje radost z úspěchu, zvládá práci ve skupině i hru
Emoční zralost - kontrola a regulace emocí, porozumění emocím druhých (přiměřené), projevuje empatii a soucit, odolnost vůči zátěži, dokáže regulovat uspokojení svých momentálních přání
Sebeobslužné dovednosti – samostatnost, hygienické návyky, stravování a oblékání
Oblast jemné motoriky a grafomotoriky -Zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru, skládání kostek
Řeč a komunikační schopnosti -Vyslovuje správně všechny hlásky, Reaguje na pokyny, Má přiměřenou slovní zásobu
Oblast zrakového vnímání - Zvládá dokreslování obrázků, skládání rozstřihaných obrázků, vyhledání rozdílů v podobných obrázcích
Oblast sluchového vnímání (fonematického povědomí) -rytmická cvičení, vytleskávání slov, rytmizace říkanek – písniček
Oblast paměti a pozornosti -Učení básniček a písniček, hry s opakováním a přidáváním slov, samostatné vyprávění, pozorování
Rozumové schopnosti a myšlení -Počátky logického usuzování – neřídí se jen tím, co vidí, orientuje se v čase, a v prostoru
Oblast matematických představ -Určování množství, porovnávání (více – méně), orientace v číselné řadě do 10