VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
FREUD –stádia psychosexuálního vývoje
1. ORÁLNÍ (0-18 měsíců)
Libido je zaměřeno na oblast úst
Pro dítě důležité aktivity jsou: kousání,, sání, pití a žvýkání
Dítě je zcela odkázáno na pečovatele (nejčastěji na matku) – tím se u dítěte také rozvíjí pocit důvěry
2. ANÁLNÍ (18 – 36 měsíců)
Libido je zaměřeno na oblast anální (vyměšování jako takové)
Nácvik čistoty – dítě se musí naučit ovládat své tělesné potřeby
Tímto dochází k rozvoji pocitů nezávislosti a úspěchu
Pozitivní zkušenosti v tomto stadiu jsou základem pro to, aby byl jedinec v dospělosti produktivní, schopný a kreativní
3.FALICKÉ (3-6 let)
Libido je zaměřeno na oblast genitálií
Děti začínají objevovat rozdíly mezi muži a ženami
Chlapci pohlížejí na svého otce jako na rivala v souboji o matčinu náklonnost: rozvíjí se OIDIPOVSKÝ KOMPLEX – touha vlastnit matku a nahradit otce, což je spojeno obavami, že za tyto („nežádoucí“) pocity bude otcem potrestán. Freud je nazývá kastrační úzkost
Termín ELEKTŘIN KOMPLEX vyjadřuje podobné pocity, které však zažívají dívky. Freud se rovněž domníval, že dívky trpí závistí penisu -děvče při odhalení rozdílu pociťuje neexistenci penisu jako vlastní méněcennost.
Dítě se identifikuje s rodičem stejného pohlaví (uspokojivé řešení Oidipovského
4.LATENTNÍ (6 let až pubescence)
Sexuální energie je stále přítomna, ale je rozpuštěna pro jiné účely (vzdělávání, sociální vztahy)
Děti nastupují školní docházku a jsou „zaměstnány“ vztahy s vrstevníky, novými koníčky a dalšími zájmy
Tato fáze je důležitá pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a pro rozvoj sebevědomí
5.GENITÁLNÍ (pubescence až ….)
U jedince dochází k rozvoji silného sexuálního zájmu o druhé pohlaví, sexuální objekt mimo vlastní tělo a na rozdíl od falické fáze i mimo rodinu.
Sexualita nabývá svou dospělou podobu
RANÝ PROCES SOCIALIZACE – deprivace
- Sociálni dovednosti, myšleni a kognice
Dovednosti = umožňuji fungovat s dalšimi lidmi
Myšleni = schopnost pracovat s informacemi tykajici se socialnich věci
Kognice = jak lide socialně mysli, a chovaji se v přitomnosti lidi
Andrew Meltzoff – Teorie druzí jsou jako já
- Atribuce – připisujeme druhym pocity ktere se poji s danym chovanim
- Druzi jsou jako ja ale i ja jsem jako druzi
Colwyn Trevarthen – Teorie intersubjektivity
Teorie o vrozene schopnosti ditěte ke komunikaci, motivaci k interakci
Pozorovani pohledu druheho člověka, rozpoznavani obličejů, zrcadleni mimiky a projevů negativnich emoci
Intersubjektivita ma několik rovin:
Primarni – protosocialni chovani, vnimani fyzickeho X socialniho světa, ditě věnuje pozornost obličejům, reaguje na matčin hlas, synchronizace rodiče a ditěte
Sekundarni – . roku se do pozornosti dostavaji i jini lide než prim.pečovatel, sdileni pozornosti (oba akteři se společně věuji nějakemu objektu)
Terciarni = uvědomovani si sebe sama, a stavu druhych, kolem roku a půl, 12.-18. měsic ŕ prvni znamky altruistickeho prosocialniho chovani (nabízejí jinym dětem hračky, jidlo,…)
2.-3. rok ŕ snaha poskytovat utěchu