Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • vyhýbavé chování, nezájem, odvrácení se, zakrývání tváře; větší zájem o hračky než o matku

  • matka takového dítěte není „špatná“, jen:

    • neumí identifikovat afektivní stavy dítěte a často ani své vlastní, neumí projevovat své emoce, své verbální projevy nedoprovází odpovídající mimikou (klíčové pro preverbální dítě!)

    • nedokáže se přizpůsobit vývojové úrovni dítěte, nechce působit „dětinsky“

    • slepě, ale v dobré víře, že pro své dítě dělá to nejlepší, se řídí výchovnými radami (typu nevšímat si dítěte a nechat je „vyřvat“, aby se „nezhýčkalo“)

    1. dezorientovaný/dezorganizovaný (Mary Main, *1943)

      • klasifikován současně s jednou z úzkostných forem

      • dítě projevům matky nerozumí: matka vykazuje chování nepředvídatelné, dezorganizované, je v intenzivní úzkosti až hrůze, čímž dítě děsí

      • v ISS „divné“ chování v reakci na návrat matky

        • ztuhnou, blíží se k ní s odvrácenou tváří, chodí v kruhu, přiblíží se a pak zase vzdalují

      • 4-5 let – nahrazen organizovaným chováním, za ním dezorganizované pracovní modely

        • nové chování je silně kontrolující; čemu dítě nerozumí a ohrožuje ho, to chce mít pod kontrolou

      • paradox: dítě poděšené rodičem hledá bezpečí a utišení právě u zdroje hrozby

      • častěji u obětí týrání a zneužívání (u běžné populace 20-40%, u obětí až 80%)

        • nemusí týrat, mohou mít potíže kontrolovat své emoční stavy a prožívat např. nekontrolovaný vztek v reakci na určitý projev dítěte

        • reakci, která není adekvátní projevu dítěte a je nesena minulou zkušeností rodiče, dítě nerozumí

        • rodič se za tyto reakce stydí, neumí o nich s dítětem mluvit, dítě pak neví, jak s nimi naložit

        • efekt druhé generace: implicitní vzpomínky na tyto stavy rodiče → vznik podobného stavu u dítěte, jenže se nenaučilo, jak s těmito stavy nakládat (neuměl to ani rodič)

    ATTACHMENT V DOSPĚLOSTI

    • Mary Main (*1943) – Adult Attachment Interview

      • dospělý vzpomíná na své zkušenosti v attachmentových vztazích, výpovědi stabilní v čase

      • projektivní zkouška – do příběhu se promítají modely, reprezentace a duševní pochody člověka

      • zjišťuje se: jaké byly vztahy s rodiči, jak se vyvíjely, zda zažil v raném dětství ztrátu, jaké to bylo, zažívat separaci (MŠ, tábor), jak prožíval stavy ohrožení/vyděšení, jak rodiče reagovali na distres...

      • analyzuje se způsob, jakým své vzpomínky předkládá, jak minulost hodnotí, co a kolik si pamatuje

      • pomocí tzv. Griceho maxim (Herbert Paul Grice, 1913 – 1988)

        • a) pravdivost, dokáže svá obecná tvrzení podložit konkrétními příklady?

        • b) je výpověď kompletní; není člověk skoupý na slovo nebo se naopak pouští do dlouhých lamentací?

        • c) relevance – nemluví člověk mimo téma?

        • d) je výpověď nějak přehledná, uspořádaná? ➢

    • zachycuje stav mysli (state of mind with respect to attachment)

      • koreluje s attachmentovým vzorcem vlastního dítěte 0,6 – 0,8

    Témata, do kterých materiál patří