Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Wilhelm Maximilian Wundt

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (588.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Bližší metody a zjištění ohledně apercepce uvedu podrobněji v dalším tématu(Wundtovy experimenty).

Vůle

Pro Wundta neznamenala vůle pouze možnosti volby či rozhodnutí, ale něco mnohem víc. Pro něj vůle znamenala celkovou svobodu rozhodování se a možnost vlastních názorů, které máme o d svého zrození. Jedním z jeho děl na téma vůle byla kniha z roku 1880 Grundzuge der physiologischen Psychologie(Základní aspekty fyziologické psychologie). Vůle je vlastně naše psychologická aktivita v rámci rozhodování.

Strukturalismus

Jedná se o psychologický směr, který se propojoval s introspekcí, neboť Wundt věřil, že introspekce by mohla napomoct popsání svých pocitů a emocí do nejmenších detailů.

Významným Wundtovým pomocníkem byl v tomto směru jeden z jeho nejlepších žáků, britského původu, Edward Titchener. V tehdejší době to byl jeden z velmi nadaných žáků, který se zasloužil o rozšíření pojmu strukturalismusdo USA, kde později působil jako profesor filosofie a většinu svého života zasvětil zkoumáním strukturalismu.

Edward Titchener

(http://vlp.mpiwg-berlin.mpg.de/vlpimages/images/img29933.jpg)

Introspekce v praxi

(http://www.psi.uba.ar/extension/museo/historia/imagenes/laboratorio02_g.jpg)

Wundtovy experimenty

Když v roce 1879 otevřel první psychologickou laboratoř v Lipsku, otevřel tím dveře mnoha lidem, kteří se tomuto tématu chtěli věnovat a díky jeho odhodlanosti měli možnost využít své znalosti. Toho využilo nezměrné množství studentů z Německa, Británie a USA, což bylo pro Wundta v budoucnu velkým bonusem, neboť tito studenty napomohli rozšířit jeho metody a názory po celém světě.

Základním principem Wundtových experimentů bylo použití jeho teorii v praxi na subjektech. Nejednalo se však o žádné brutální experimenty ve stylu mučení či zjišťování lidských podmětů na bolest. Šlo o naprosto humánní způsob experimentů a v mnoha případech se ho účastnili nejenom jeho žáci, ale i on sám. Cílem bylo zjistit a identifikovat jakým stylem a za jakých podmínek se v lidské mysli rozvíjí podnět a pozorovací schopnosti.

Během výzkumu se Wundt soustředil na 3 hlavní duševní oblasti fungování: myšlenky, obrazy a pocity.

Příklady experimentů

  1. Poslouchání metronomu

Jednalo se o metodu při které Wundt a jeho skupinka studentů poslouchala několik hodin metronom, neboli taktoměr, který používají hudebnici při udání rytmu. Během poslechu mění rychlost a typ rytmu a vzájemně si popisují své pocity a hodnotí, co jim je příjemné a co nepříjemné.

Výsledkem bylo zjištění, že při rychlejších úderech v člověku roste vzrušení, zatímco při pomalých se daná osoba uvolní. Dále se zjistilo, že po nějaké době začne být osoba nervózní před každým následujícím ťuknutím a po jeho odeznění se subjekt zase uklidňuje.

  1. Barevnost pocitů

Témata, do kterých materiál patří