Neetická práce v oděvním průmyslu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Řetězec od výrobce ke spotřebiteli
Otázka, která nás přirozeně napadá při seznámení se s problémy sweatshopů je – 1. Proč? 2. Kde leží zodpovědnost. Na první otázku se snažím najít odpověď v průběhu celé této práce (viz závěr) a odpověď na tu druhou – nikde. Nebo alespoň se tak snažíme jak my, tak oděvní firmy vystupovat.
Řetězec výroby oblečení je totiž takový: dělníci, kteří skutečně, fyzicky oblečení vyrábí, zpracovávají látky, apod. – lokální zaměstnavatelé, majitelé místních továren na výrobu oblečení, kteří zaměstnávají dělníky, ale zároveň vyrábí oblečení na zakázku pro – nadnárodní organizace, oděvní řetězce typu H&M, Adidas, Inditex, apod. – spotřebitel. Tento řetězec tak zbavuje přímé odpovědnosti všechny jednotlivé subjekty, které se výroby, prodeje a nákupu účastní. Lokální zaměstnavatelé často musí dodržovat téměř nesplnitelné požadavky na výrobu (množstevně i časově) zakázek zadávaných velkými odběrateli. To znamená, že oděvní řetězce působí tlak na majitele a provozovatele lokálních výroben, kteří musí chrlit obrovské množství takzvaných ang.„garments“, což jsou všechny výrobky, které nalezneme v obchodech s oblečením – jak samotné kusy oděvů, tak doplňky. Tímto vzniká tlak vyvíjený na dělníky samotné a to způsoby takovými, jaké jsem popsala výše (viz „Strategie zaměstnavatelů). Oděvní řetězce, které se takto zbavují odpovědnosti a viny za sweatshop továrny ovšem v poslední době narážejí na odpor jednak spotřebitelů, protože roste obecné povědomí o tomto problému mezi koncovými spotřebiteli, a také odpor organizací zabývajících se nedodržováním pracovního práva, porušováním lidských práv, bezpečností a dalšími problémy a jsou tímto donuceny odpovědnost za dělníky a jejich pracovní podmínky alespoň částečně přijmout. Jak je již nejspíš zřejmé, největší zisky mají z tohoto řetězce výroba-spotřebitel oděvní řetězce a nejmenší naopak dělníci. Nezřídka dostávají kolem 1% z konečné ceny produktu, za kterou jej spotřebitel kupuje.
Častým jevem je také to, že mezi oděvními řetězci a lokálními továrnami je ještě jiný (či více jiných) článků – 61% [7] [8] prodejců oblečení (průzkum z australského trhu provedený organizací Baptist World Aid) nevědělo, kde bylo oblečení, které prodávají, vyrobeno. Například oděvní řetězec Nike uvedl, že jejich oblečení, boty a doplňky jsou vyráběny ve více než 774 továrnách [7]. V této práci se moc nevěnuji problematice prvotního získání a zpracování surovin na výrobu látek a výrobou a zpracováním látek použitých na výrobu oblečení, ale myslím, že je důležité zmínit, že více než tři čtvrtiny hlavních oděvních koncernů neví, odkud pochází látka, ze které jsou jejich výrobky vyráběny a více než 90% z nich neví nic o původu bavlny/jiných surovin, ze kterých jsou látky, které využívají, vyráběny. To samozřejmě vypovídá o tom, jaká pozornost je věnována těmto úplně prvotním dělníkům, stojícím u zrodu oblečení, které nosíme – těm, co pěstují a sbírají bavlnu, těm, co ji zpracovávají nebo těm, co tkají a barví látky.