Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Neetická práce v oděvním průmyslu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (823 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3.3 Jednotlivé oděvní koncerny

V téhle kapitole bych chtěla krátce zmínit jednotlivé oděvní koncerny operující na českém trhu a také „známkování“, které jim předělila australská charitativní společnost, zabývající se etickou výrobou oblečení.

Začnu s vůbec největší společností na celosvětovém trhu, tou je firma Inditex. Tento název je zřejmě většině lidí (jako i mně donedávna) neznámý, ale firma vlastní značky, které jsou u nás na trhu známé a zaběhnuté – Zara a její odnož s domácími potřebami Zara Home, dále značku Bershka, Stradivarius a Pull&Bear cílící na mladistvé. Tahle firma obdržela výbornou známku – A. Dále už to však nebylo tak dobré – další nadnárodní koncern operující na našem trhu je firma H&M, která ovšem nevlastní jen značku H&M, ale i značky COS, Monki, Weekday, &other stories a Cheap Monday – všechny z těchto výše jmenovaných nabízí oblečení v lepší kvalitě než samotné H&M, často zaměřené na jednu užší cílovou skupinu tak, aby pokryli co nejširší okruh spotřebitelů. Celkově firma H&M obdržela známku B+. Levi’s, nejznámější výrobce džínových kalhot, který se již velmi dlouho drží na trhu, však dostal známku C+, stejně jako známí výrobci bot a sportovního oblečení Adidas, New Balance, Nike (vlastník Converse) a firma Gap inc. [21]

3.4 Pohled západní (naší) společnosti na problém

[CHART] Jako součást téhle práce jsem vypracovala deseti otázkový dotazník. Na ten jsem dostala 92 responzí, nejčastěji odpovídali lidé ve věku od 17 do 21 let, věk respondentů ovšem byl různorodější – od 14 do 48. Z devíti desetin dotazník odpovídaly ženy.

41,3% dotazovaných o pojmu sweatshop někdy slyšelo, oproti tomu přes 58 procent o tomhle termínu nikdy neslyšelo.

[CHART]

[CHART]Oproti cca 40% dotazovaných, kteří už o tomhle termínu slyšelo, jen necelých 30% vědělo, co tenhle termín znamená (či si myslelo, že ví, co znamená).

Po téhle otázce jsem nechala respondenty zodpovědět stejnou otázku, tedy jestli ví, co pojem „sweatshop“ znamená, jejich vlastními slovy. Z celkových dvaceti osmi odpovědí jen dvacet bylo blízko pravdě. Šest z nich bylo více, či méně irelevantních. Na obrázku, který je níže, [CHART]jsou označeny správné (či víceméně správné) odpovědi zeleně a ty špatné růžově. Vznikla tam záměna slov „sweat“=pot, či jak jsem zmiňovala výše, začátek slova „sweater“ za slovo „sweet“=sladký a záměna se second-hand obchody.

V další otázce jsem se ptala respondentů, zda se zajímají o původ oblečení, které kupují. 40,2% se o to zajímají, kdežto 59.8% lidí ne.

Další otázka se zajímala o to, kde respondenti nakupují své oblečení, odpovědi „jiné“ zahrnovaly možnost, že nosí oblečení zděděné po rodičích / sourozencích / kamarádech / prarodičích, jedna odpověď byl „Lidl, Tesco“ a další dvě zmiňovaly online secondhand obchod. Na otázku bylo možné označit více odpovědí.

Témata, do kterých materiál patří