16) Filosofie a náboženství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- na základě těchto úvah vznikly 2 směry:
REALISMUS
- přiznávají univerzáliím existenci
- realisté si myslí, že existuje obecný člověk i reálně
- existují reálně i samostatně, nezávisle na našem uvažování
- většinový proud
- například Platónova říše ideií (existují jen „obecniny“
- Anselm z Canterburry
NOMINALISMUS
- nomina = jméno
- my se můžeme považovat za nominalisty
- my si nemyslíme, že existuje obecnina člověka, nevěříme na ideje
- univerzálie nemají reálnou existenci, jsou to jen slova, jména útvary
- existují pouze v lidské mysli, neodpovídá jim žádné jsoucno
- Jan Roscellinus
- smírné řešení přinesli umírnění realisté Pierre Abélard
Anselm Z Canterbury (1033 – 1109)
- realista!
- autor díla Proslogion
- nachází pojem Boha - věří, že Bůh realně někde existuje
- věří v ideje, že vše existuje mimo nás, stačí mu, že nalezl pojem Boha
- Platónovy ideje
Proslogion
- podřizuje myšlení víře („Věřím, abych rozuměl, poznal.“)
- rozum používá k důkazu Boží existence
- podává ontologický důkaz Boží existence
- nad Boha nelze myslet
- nemůžeme myslet žádné vyšší jsoucno, než je Bůh (ten proto musí existovat jen jako pojem, ne realně)
- aplikuje důkaz sporem na chvíli si představí protivníka, který popírá existenci boha
- často v rozporu z pohádkovými bytostmi (jenže to je naše fantazie a jakési empirické poznání)
Jan Roscellinus (1050 – 1120)
- nominalista!
- podle něj je skutečnost složena z jednotlivin
- obecné pojmy jsou člověkem vymyšlená jména, označení
- jimi shrnujeme podobné jednotliviny podle podobných znaků
- neexistuje bělost jako obecnina, existují jen konkrétní bílé předměty
- jeho učení bylo odsouzeno církví, protože aplikoval nominalismus na Boží Trojici (Bůh = Otec, Syn a Duch Svatý)
- podle něj je Bůh pouze pojmové shrnutí tří osob provedené v lidské mysli, a proto nemá reálnou existenci
SMÍRNÉ ŘEŠENÍ
- kompromis mezi těmito dvěma směry
- přiznává univerzáliím reálnou existenci, ale říká, že existují pouze v jednotlivých věcech
- nejsou samostatné nebo nezávislé
- hlavním představitelem je Pierre Abélard
Peter Abelard (1079 – 1142)
- francouzský církevní učitel a filozof
- zbytek života strávil v klášteře, kam vstoupila i Heloisa (pohřbeni pospolu dílo Rousseau => Nová Heloisa)
- ve svých myšlenkách byl ovlivněn realisty i nominalisty
- blíží se spíše nominalismu
- obecné je ve věcech (nikoli mimo ně) => lidé se jmenují lidé nejen na základě určitých společných znaků
- podle něj existuje i to „obecné“, ale ne v říši idejí, existuje to v nás
Tomáš Akvinský (1225 – 1274)
- nejdůležitější v celé scholastice
- vzorem byl Aurelius Augistinus
- pocházel ze šlechtického rodu život měl předem určen rodiči měl se stát představeným