Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16) Filosofie a náboženství

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (116.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- celý spis se obecně zaobírá predestinací (předurčení)

- Augustin říká, že pokud by zasloužení spásy záviselo na člověku, pak jsou všichni zatracení

- proto zdůrazňuje milost Boží

- predestinaci nemyslí natvrdo, protože kdyby ano nebylo by to slučitelné s křesťanským mínění a učením

- pozdější autoři prohlašovali, že svobodný člověk je zodpovědný sám za sebe, je na něm jak dopadne  konec není předem daný, ale vševědoucí bůh ví, jak se rozhodne

  • predestinace = všemohoucnost Boha + předvědění

  • Kdo je tedy předurčen ke spáse? Ten kdo chce…

- byl inspirován vypleněním Říma Góty a s tím spojenou otázkou, zda bylo zaviněno přijetím křesťanství

- proti tomuto názoru Augustin bojuje v prvních pěti knihách a dokazuje, že Řím padl vlastním sobectvím

- ve zbytku díla probírá zavrženíhodnost pohanství a nedostatečnost staré filozofie

- hledal pevný orientační bod ve svém nitru a našel ho v jistotě toho, že vše je nejisté

- člověk muže pochybovat o všem kromě vlastního pochybování, což vede k jistotě o vlastní existenci

- jen v našem nitru je pravda, protože zde se můžeme setkat s Bohem, kterého sice nemůžeme uchopit žádnými kategoriemi myšlení (je bez kvantity, bez kvality, bez prostoru i času), ale zjevil se nám ve svém Božím slově

- věří, že pravda je, ale neví, kde ji hledat

Hermeneutika

- obor zabývající se výkladem textů

- čtverý význam biblických textů:

  • historický

  • morální smysl (pokud čtenář rozumí událostem, může se ptát)

  • analogický význam (skrytý smysl, v metafoře)

  • anagogický smysl (= „superduchovní“)

SCHOLASTIKA

- opravdový středověk

- schola = školní filozofie, metoda vyučování filozofie

- soustředí se na Aristotelova díla a má blíže k antice

- vzdělanost se omezuje pouze na určité typy škol

  • kláštery a klášterní školy – přepisování antických textů z patristiky

  • katedrální školy – vzdělávání budoucích knězů ve městech

  • univerzity – konec 11. století (Bologna a Padova), roku 1348 Karlova Univerzita

– společenství studentů a jejich učitelů

– rozdílná pravomoc

– 4 fakulty:

  1. artistická

- předchůdce filozofie

- zaklad pro ostatní fakulty

- vyučovalo se zde sedm svobodných umění

- rétorika, dialektika, hudba

- vedení diskuze a argumentace

- neformální logika, aritmetika, geometrie, astronomie

  1. právnická

  2. lékařská

  3. teologická

– 3 akademické stupně  bakalář, mistr (magistr), doktor

Spor o univerzálie

- spor mezi realismem a nominalismem

- vleklá diskuze, zapojilo se do ní mnoho myslitelů

- je to kontroverzní téma

- univerzálie = obecné pojmy, vztahující se na více konkrétních jsoucnech (člověk – univerzálie)

- základ dal Porfirius (představitel novoplatonismu)

- ptá se na následující otázky

- Existují univerzálie (rody a druhy) a jsou reálné? Nebo jsou jen v naší mysli?

Témata, do kterých materiál patří