16) Filosofie a náboženství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- celý spis se obecně zaobírá predestinací (předurčení)
- Augustin říká, že pokud by zasloužení spásy záviselo na člověku, pak jsou všichni zatracení
- proto zdůrazňuje milost Boží
- predestinaci nemyslí natvrdo, protože kdyby ano nebylo by to slučitelné s křesťanským mínění a učením
- pozdější autoři prohlašovali, že svobodný člověk je zodpovědný sám za sebe, je na něm jak dopadne konec není předem daný, ale vševědoucí bůh ví, jak se rozhodne
predestinace = všemohoucnost Boha + předvědění
Kdo je tedy předurčen ke spáse? Ten kdo chce…
- byl inspirován vypleněním Říma Góty a s tím spojenou otázkou, zda bylo zaviněno přijetím křesťanství
- proti tomuto názoru Augustin bojuje v prvních pěti knihách a dokazuje, že Řím padl vlastním sobectvím
- ve zbytku díla probírá zavrženíhodnost pohanství a nedostatečnost staré filozofie
- hledal pevný orientační bod ve svém nitru a našel ho v jistotě toho, že vše je nejisté
- člověk muže pochybovat o všem kromě vlastního pochybování, což vede k jistotě o vlastní existenci
- jen v našem nitru je pravda, protože zde se můžeme setkat s Bohem, kterého sice nemůžeme uchopit žádnými kategoriemi myšlení (je bez kvantity, bez kvality, bez prostoru i času), ale zjevil se nám ve svém Božím slově
- věří, že pravda je, ale neví, kde ji hledat
Hermeneutika
- obor zabývající se výkladem textů
- čtverý význam biblických textů:
historický
morální smysl (pokud čtenář rozumí událostem, může se ptát)
analogický význam (skrytý smysl, v metafoře)
anagogický smysl (= „superduchovní“)
SCHOLASTIKA
- opravdový středověk
- schola = školní filozofie, metoda vyučování filozofie
- soustředí se na Aristotelova díla a má blíže k antice
- vzdělanost se omezuje pouze na určité typy škol
kláštery a klášterní školy – přepisování antických textů z patristiky
katedrální školy – vzdělávání budoucích knězů ve městech
univerzity – konec 11. století (Bologna a Padova), roku 1348 Karlova Univerzita
– společenství studentů a jejich učitelů
– rozdílná pravomoc
– 4 fakulty:
artistická
- předchůdce filozofie
- zaklad pro ostatní fakulty
- vyučovalo se zde sedm svobodných umění
- rétorika, dialektika, hudba
- vedení diskuze a argumentace
- neformální logika, aritmetika, geometrie, astronomie
právnická
lékařská
teologická
– 3 akademické stupně bakalář, mistr (magistr), doktor
Spor o univerzálie
- spor mezi realismem a nominalismem
- vleklá diskuze, zapojilo se do ní mnoho myslitelů
- je to kontroverzní téma
- univerzálie = obecné pojmy, vztahující se na více konkrétních jsoucnech (člověk – univerzálie)
- základ dal Porfirius (představitel novoplatonismu)
- ptá se na následující otázky
- Existují univerzálie (rody a druhy) a jsou reálné? Nebo jsou jen v naší mysli?