16) Filosofie a náboženství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Bůh je pojímán jako stvořitel, který svou vůlí stvořil svět z ničeho
- mezi stvořitelem a stvořeným světem se tak otevírá propast
- Bůh je milostivý a spásný
- člověk je svou přirozeností vydán hříchu a smrti
- ke spáse dojdeme pouze Boží milostí
- rané křesťanství bylo vzdělanci viděno jako náboženství pro prostý, nevzdělaný lid
- vzdělanci v něm viděli návrat k pověrčivosti
Duše
- nový je i pohled na duši
- křesťanství propůjčuje duši jedinečnou důstojnost
- je místem spojení člověka a Boha
v antice je duše většinou něčím neosobním, jen přírodním faktorem, pohybujícím principem...
- celý člověk je smrtelný a zkažený, dokud není obnoven znovuzrozením v Krista
- pokud k tomu dojde, je to celý člověk, který vstává z mrtvých
- křesťanství vede ke znehodnocení (= devalvaci) přítomného světa
Smysl života
- cíl a smysl života je po smrti v ráji (Platón v dialogu Faidón)
- stvoření je jedinečnou událostí, neopakuje se
- první křesťanští myslitelé proto byli apologeti (apologie = obrana)
- byli to obránci, kteří bránili křesťanství proti předsudkům
- obraceli se zejména na panovníky, aby doložili mravní kvality křesťanství
- obraceli se i na filozofy
- chtěli jim dokázat, že křesťanství je filozofií nadřazenou všem ostatním
- v tomto směru vedl své myšlenky např Sv. Augustin (Aurelius Augustinus, 354 – 430)
Sv. Augustin (Aurelius Augustinus)
- 354 – 430 n. l.
- nejvýznamnější představitel patristiky
- byl na hranici starověku se středověkem
- matka ho vedla ke křesťanství a usilovala o dobré vzdělání
- zajímala ho literatura, byl výborný řečník přednášel a učil
- zhýralý život (víno, ženy), milostné eskapády (střídání milenek), filozofická rozpolcenost (střídání směrů)
- narodil se v severní Africe, studoval v Kartágu => Řím => Miláno
- měl syna Adeodata (zemřel mladý v 17 letech)
- setkal se s Ambrožem Milánským (křesťanský filozof), přiblížil mu křesťanství
- nadchl se pro křesťanství, nechal se pokřtít
- odešel z Itálie zpět do Afriky, stal se knězem
- později přešel k novoplatonismu (JEDNO) nakonec ke skepticismu (jeho skepse byla spíše metodou)
- byl přesvědčen, že existuje pravda a že jde jen o to tu pravdu nalézt (ale podle skeptiků nelze pravdu nalézt)
- ve výsledku se vrátil ke křesťanství
- dílo „Lentra academicos“
proti skeptikům
vyzdvihuje Platóna
tělo nám dává mínění, ne pravdu
vše, co je pravdivé, tak je neměnné
kritizuje stoiky
- další významná díla:
Vyznání
O obci Boží
Vyznání
- autobiografie
- popis svého života, rozjímání nad životem
- 13 knih, v 11. knize podrobněji rozebírá „čas“ ve filozofii (jak ho vnímáme a jak měříme)
AUGUSTINOVY MYŠLENKY O ČASE
- velmi zajímavé
- ve skutečnosti je měřítkem času pohyb
- přesto je čas vnímán subjektivně měřítkem je i lidský duch