Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7. Sociální psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- role vedoucího – v formálních skupinách – je jmenován = ideální případ vůdce = vedoucí x konflikty vůdce ≠ vedoucí ( sportovní tým)

- nejvyšší hodnost v sociální hierarchii skupiny

- vůdce:

- umí něco, co neumí ostatní

- iniciátor činnosti (plánuje činnost skupiny)

- je autorita - formální (vynucená), neformální (přirozená)

- je na něj zaměřena komunikace, zastupuje skupinu navenek

- má největší vliv na ostatní členy skupiny

- jeho názor je důležitý při řešení sporu

Pozice

- místo, které člověk zaujímá v sociální skupině a které označuje jeho funkci(dcera,student)

- ve formální skupině např. ředitel, účetní - pozice v rodině např. otec, syn

Společenské role

- z každou pozicí je spojena společenská role, která předepisuje jak se má osoba v dané

pozici chovat k ostatním členům skupiny (konflikt rolí)

Sociální role

- soubor očekávaného chování člověka, který odráží jeho postavení ve společnosti, chování odhadnutelné

- znalost rolí usnadňuje sociální komunikaci…Usnadňuje fungování sociálních skupin. Role člověka ⇒ role učitele, role studenta, role ženy, role dítěte…

- učí se v socializačním procesu

- George Herbert Meat - zakladatel teorie sociálních rolí, věnuje se hlavně procesu socializace (začlenění do společnosti)

- předpis role: soubor norem, které určují co daná sociální role obsahuje. Některé sociální role jsou striktní(prezident, kněz voják, policajt), přesně určeny.. některé volné( muž, žena, dítě, kamarád, sourozenec).

- výkon role: realizace předpisu - Jak se konkrétní člověk dané role chopí

Typy rolí

I.
a) dlouhodobé role- např. matka, otec
b) krátkodobé- diváci na divadelním představení → vztahuje se jen k dané situaci
II.
a) připsané- souvisí s věkem
b) vnucené- nezaměstnaný, vojenská služba
c) získané- vzdělání, zaměstnání, prestiž, společenská vážnost
III.
a) skupinové – vedoucí zájmového kroužku
b) individuální – role syna, matky, babičky...
IV.

a) nadřízená - otec, učitel, doktor

b) podřízení - dítě, žák, pacient

c) souřadní - spolužák, sourozenec, spolupracovník

- křížení rolí: vzorce přenesou na jinou – voják bude vnášet vojenství na své děti
- rolové přetížení – zaměstnaná matka, má mnoho rolí a neobstává v nich
- rolový tlak – očekávání druhých, souvisí s výkonem role, př. že lékař bude pomáhat vše,

vztah jedince k roli:
1) identifikace- role mu vyhovuje, ztotožnění
2) modifikace- role mu vyhovuje jen částečně, ale přizpůsobuje se
3) konflikt role:
a) konflikt mezi 2 rolemi, navzájem se vylučují → např. role rozmazlence a sportovce
b) konflikt mezi osobností a rolí např. studuje učitelství a nesnáší děti
c) konflikt mezi nositelem role a očekávaného chování druhých např. učitel si sedne na katedru
4) distance od role- neztotožňuje se, ale roli neodmítá

Témata, do kterých materiál patří