7. Sociální psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- role vedoucího – v formálních skupinách – je jmenován = ideální případ vůdce = vedoucí x konflikty vůdce ≠ vedoucí ( sportovní tým)
- nejvyšší hodnost v sociální hierarchii skupiny
- vůdce:
- umí něco, co neumí ostatní
- iniciátor činnosti (plánuje činnost skupiny)
- je autorita - formální (vynucená), neformální (přirozená)
- je na něj zaměřena komunikace, zastupuje skupinu navenek
- má největší vliv na ostatní členy skupiny
- jeho názor je důležitý při řešení sporu
Pozice
- místo, které člověk zaujímá v sociální skupině a které označuje jeho funkci(dcera,student)
- ve formální skupině např. ředitel, účetní - pozice v rodině např. otec, syn
Společenské role
- z každou pozicí je spojena společenská role, která předepisuje jak se má osoba v dané
pozici chovat k ostatním členům skupiny (konflikt rolí)
Sociální role
- soubor očekávaného chování člověka, který odráží jeho postavení ve společnosti, chování odhadnutelné
- znalost rolí usnadňuje sociální komunikaci…Usnadňuje fungování sociálních skupin. Role člověka ⇒ role učitele, role studenta, role ženy, role dítěte…
- učí se v socializačním procesu
- George Herbert Meat - zakladatel teorie sociálních rolí, věnuje se hlavně procesu socializace (začlenění do společnosti)
- předpis role: soubor norem, které určují co daná sociální role obsahuje. Některé sociální role jsou striktní(prezident, kněz voják, policajt), přesně určeny.. některé volné( muž, žena, dítě, kamarád, sourozenec).
- výkon role: realizace předpisu - Jak se konkrétní člověk dané role chopí
Typy rolí
I.
a) dlouhodobé role- např. matka, otec
b) krátkodobé- diváci na divadelním představení → vztahuje se jen k dané situaci
II.
a) připsané- souvisí s věkem
b) vnucené- nezaměstnaný, vojenská služba
c) získané- vzdělání, zaměstnání, prestiž, společenská vážnost
III.
a) skupinové – vedoucí zájmového kroužku
b) individuální – role syna, matky, babičky...
IV.
a) nadřízená - otec, učitel, doktor
b) podřízení - dítě, žák, pacient
c) souřadní - spolužák, sourozenec, spolupracovník
- křížení rolí: vzorce přenesou na jinou – voják bude vnášet vojenství na své děti
- rolové přetížení – zaměstnaná matka, má mnoho rolí a neobstává v nich
- rolový tlak – očekávání druhých, souvisí s výkonem role, př. že lékař bude pomáhat vše,
vztah jedince k roli:
1) identifikace- role mu vyhovuje, ztotožnění
2) modifikace- role mu vyhovuje jen částečně, ale přizpůsobuje se
3) konflikt role:
a) konflikt mezi 2 rolemi, navzájem se vylučují → např. role rozmazlence a sportovce
b) konflikt mezi osobností a rolí např. studuje učitelství a nesnáší děti
c) konflikt mezi nositelem role a očekávaného chování druhých např. učitel si sedne na katedru
4) distance od role- neztotožňuje se, ale roli neodmítá