7. Sociální psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metody zjišťování
Rozhovor
- záměrný organizovaný dialog
Standardizované – přesné otázky pro všechny stejné
Nestandardizované – volně vedena podle objektu.
Otevřené – odpověď formuluje objekt sám
Uzavřené – objekt si musí vybrat z možností.
Přímé - téma zcela vyplívá , objekt ví, co chceme zjistit.
Nepřímé – chceme prostřednictvím záludných otázek zjistit téma, o kterém nemluvíme
Dotazník
- soustava předem připravených a pečlivě formulovaných otázek, které jsou promyšleně seřazeny a na která dotazovaná osoba ( respondent ) odpovídá písemně
- interview
- dotazník
- Forma příkazu př. vyberte tvrzení, se kterým souhlasíte.
- Forma požadované odpovědi à jakým způsobem má respondent v určité položce dotazníku odpovědět, lze rozdělit:
Otevřené- nestrukturované- odpověď respondent sám vytváří
Uzavřené- strukturované- určitým způsobem manipuluje s odpověďmi již navrženými à vybírá, seřazuje
Forma požadovaných otázek
- Otevřené
- Co si myslíte o….?
- Nevýhodou je právě volnost, která působí obtíže při vyhodnocování
- Uzavřené
- Dvě vzájemně vylučující odpovědi (ano x ne)
- zjednodušené vyhodnocení odpovědí
Pozorování
- Zaznamenáváme vnější projevy člověka v přirozených nebo speciálně upravených podmínkách, na základě toho se charakterizuje jeho chování a prožívání
- Sledujeme celkové chování, gestikulaci, mimiku, způsob řeči, pohyby a reakce na podněty
Formy pozorování
- Standardizované-sledování smyslově vnímatelných jevů, bez zásahu pozorovatele
- Cílem pozorování: chytit a popsat jev odhalit a vysvětlit příčiny jeho vzniku a vývoje
- Cíl lze charakterizovat: otázkami co- zachycení a deskripce jevu, proč- vysvětlení příčin, souvislostí
- Nestandardizované - běžná školní pozorování
- Zdokonalené - pomocí přístrojové techniky (fotografování, videokamera, magnetofon), studenti jsou silněji motivováni ke korekci chyb
- Z hlediska času
- Krátkodobé, student v jedné vyučovací hodině a na praxi
- Dlouhodobé - po řadu měsíců a let
- Z hlediska zaměřenosti
- Náhodné (bezděčné) - jednání a činnosti více osob upoutá náš zájem a pozornost
- Soustavné - podle předem připraveného plánu
- Podle možností charakteristik
- Celkové - sledujeme všechny osobnostní faktory a kvality jedné zkoumané osoby
- Částečné - zaměřujeme se na určité vymezené jevy např. projev úzkosti u studenta (klienta)
Jiné formy pozorování
- Přirozené- všímáme si klienta v běžném prostředí
- Navozené - řízené, umělé navození vjemu, jež chceme sledovat (připravené podmínky)
- Přímé - pozorovatel se setká přímo s klientem
- Nepřímé (zprostředkované)-pracujeme s různými výpověďmi o předmětu zkoumání (dokumentace, v podobě řeči mluvené či psané
- Introspekce - sebepozorování, psychologická metoda, hlavní zdroj psychologického poznání (přímé nazírání do vlastního nitra