Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7. Sociální psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Metody zjišťování

Rozhovor

- záměrný organizovaný dialog

Standardizované – přesné otázky pro všechny stejné

Nestandardizované – volně vedena podle objektu.

Otevřené – odpověď formuluje objekt sám

Uzavřené – objekt si musí vybrat z možností.

Přímé - téma zcela vyplívá , objekt ví, co chceme zjistit.

Nepřímé – chceme prostřednictvím záludných otázek zjistit téma, o kterém nemluvíme

Dotazník

- soustava předem připravených a pečlivě formulovaných otázek, které jsou promyšleně seřazeny a na která dotazovaná osoba ( respondent ) odpovídá písemně

- interview
- dotazník

- Forma příkazu př. vyberte tvrzení, se kterým souhlasíte.

- Forma požadované odpovědi à jakým způsobem má respondent v určité položce dotazníku odpovědět, lze rozdělit:

Otevřené- nestrukturované- odpověď respondent sám vytváří
Uzavřené- strukturované- určitým způsobem manipuluje s odpověďmi již navrženými à vybírá, seřazuje

Forma požadovaných otázek

- Otevřené

- Co si myslíte o….?

- Nevýhodou je právě volnost, která působí obtíže při vyhodnocování

- Uzavřené

- Dvě vzájemně vylučující odpovědi (ano x ne)

- zjednodušené vyhodnocení odpovědí

Pozorování

- Zaznamenáváme vnější projevy člověka v přirozených nebo speciálně upravených podmínkách, na základě toho se charakterizuje jeho chování a prožívání

- Sledujeme celkové chování, gestikulaci, mimiku, způsob řeči, pohyby a reakce na podněty

Formy pozorování

- Standardizované-sledování smyslově vnímatelných jevů, bez zásahu pozorovatele

- Cílem pozorování: chytit a popsat jev odhalit a vysvětlit příčiny jeho vzniku a vývoje
- Cíl lze charakterizovat: otázkami co- zachycení a deskripce jevu, proč- vysvětlení příčin, souvislostí

- Nestandardizované - běžná školní pozorování

- Zdokonalené - pomocí přístrojové techniky (fotografování, videokamera, magnetofon), studenti jsou silněji motivováni ke korekci chyb

- Z hlediska času

- Krátkodobé, student v jedné vyučovací hodině a na praxi
- Dlouhodobé - po řadu měsíců a let

- Z hlediska zaměřenosti

- Náhodné (bezděčné) - jednání a činnosti více osob upoutá náš zájem a pozornost
- Soustavné - podle předem připraveného plánu

- Podle možností charakteristik

- Celkové - sledujeme všechny osobnostní faktory a kvality jedné zkoumané osoby
- Částečné - zaměřujeme se na určité vymezené jevy např. projev úzkosti u studenta (klienta)

Jiné formy pozorování

- Přirozené- všímáme si klienta v běžném prostředí

- Navozené - řízené, umělé navození vjemu, jež chceme sledovat (připravené podmínky)

- Přímé - pozorovatel se setká přímo s klientem

- Nepřímé (zprostředkované)-pracujeme s různými výpověďmi o předmětu zkoumání (dokumentace, v podobě řeči mluvené či psané

- Introspekce - sebepozorování, psychologická metoda, hlavní zdroj psychologického poznání (přímé nazírání do vlastního nitra

Témata, do kterých materiál patří