Sociologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Moc
▪
šance jednajícího prosadit svou vůli v sociálních vztazích i přes odpor druhých
•
Autorita
▪
je legitimní mocí, tj. mocí uznávanou a schvalovanou ostatními
•
Panství
▪
označuje způsob legitimizace autority. Weber rozlišuje tři druhy panství:
•
Tradiční – autorita ospravedlněna tradicí (např. u středověkých feudálů)
•
Charismatické – legitimizace autority pomocí charismatu jejího nositele (např. u populárních
politických či náboženských vůdců)
•
Legální – autorita je legitimizována na základě racionálně stanovených zákonů a předpisů (např.
moderní byrokracie, právo)
•
společnost dělí do skupin podle několika kritérií (narozdíl od jiných sociologů, viz. Marx) do tříd, stavů a stran – nelze ji
rozdělit jednodušeji jen podle materiálního zabezpečení
▪
Tomáš Garrigue Masaryk
•
položil základy sociologie u nás
•
studoval filosofii na Vídeňské univerzitě, zde habilitační práce na téma Der Selbstmord als soziale Massenerscheinung der
Gegenwart (Sebevražda jako masový sociální jev současnosti)
•
napsal např. také dílo O alkoholismu (Masaryk byl zapřísáhlý abstinent)
•
Zhruba v polovině 80. let 19. století zařadil Masaryk sociologii do oblasti témat svých přednášek na Karlovo-
Ferdinandově univerzitě v Praze. Studenty seznamoval s díly předních světových sociologů jako A. Comte nebo H.
Spencera
•
Masarykovi se společnost nejevila ani jako organický celek, ani jako pouhý souhrn jednotlivců. Společnost je v jeho pojetí
propojení psychické a organizační, kde není sociální vědomí upřednostněno před individuálním.
•
Zároveň kladl důraz na sociální konsensus, každého člověka považoval za podstatnou autoritu. Společenské instituce,
jako je stát nebo národ, jsou v Masarykově podání souhrnem autorit
METODY SOCIOLOGICKÉHO VÝZKUMU
a) KVANTITATIVNÍ
= zabývá se jevy hromadné povahy a velkých skupin lidí
= poskytuje omezený rozsah informací o mnoha jedincích
= jde o testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů
= hypotéza – je tvrzení předpovídající, že mezi dvěma nebo více znaky existuje souvislost př. hypotézy: vysokoškolačky odkládají narození prvního dítěte do
vyššího věku než ženy s nižším vzděláním – hypotéze musí být vyslovena tak, aby výzkum dal jasnou odpověď na to, zda jsme ji vyvrátili nebo ne
= výsledky jsou pak generalizovány (zobecněny) na celou populaci
I. Přímé pozorování
- jde o vnímání vybraných jevů, nedochází při něm k dotazování zkoumaných osob ani jejich ovlivňování
- postupuje se při něm podle předem připraveného plánu
- dá se tak zkoumat např. životní styl, sociální interakce
II. Rozhovor (interview)
- školený tazatel klade osobně a ústně otázky dotazovanému, aby tak řízeným způsobem obdržel informace
- důležitou roli hrají kvalitně a srozumitelně formulované otázky, nabídka možností odpovědí, nižší % odmítnutí ze strany dotazovaných tzn. Návratnost je
vyšší než např. při použití dotazníků
III. Dotazník
- formulář určený respondentovi, je možné rozesílat poštou nebo rozdávat osobně
- obsahuje otázky a varianty odpovědí
- umožňuje rychlé zpracování dat
- nevýhodou je to, že neposkytuje respondentovi prostor pro vyjádření
IV. Analýza dokumentů
- zde řadíme:
a) obsahovou analýzu
- kdy předmětem jsou písemné dokumenty, rozhlasové a televizní vysílání, telefonická komunikace, umělecká díla
b) sekundární analýzu dat
- jedná se o využívání dat z jiných výzkumů, statická data, tato metoda šetří čas a peníze, pokud jsou potřebná data k dispozici
- nevýhodou je, že často nelze odhalit chyby, kterých se dopustili ti, jejichž data se budou sekundárně analyzovat
b) KVALITATIVNÍ
= zaměřený na každodenní chování lidí, jde o hledání motivů, které stojí za jednáním lidí
= mnoho informací o malém počtu jedinců
= závěry kvalitativního výzkumu se dotýkají zkoumaní skupiny nebo problematiky, jejich platnost je omezena pouze na danou skupinu, výsledky nelze
zobecnit na širší populaci
I. Zúčastněné pozorování
- výzkumník vstoupí do života zkoumané komunity, to mu umožní proniknout hlouběji do pozorovaných jevů
- na druhou stranu mu hrozí riziko ztráty vědecké objektivity a také to, že může do pozorovaných jevů zasáhnout
II. Analýza osobních dokumentů
- materiálem mohou být dopisy, deníky, kroniky, soudní dokumenty
- snaží se popisovat život jedince v souvislostech jednání, zkušeností a kulturních souvislostech
- př. biografická metoda – ta se snaží popisovat život jednotlivce v souvislostech jednání, zkušeností, kulturních souvislostí, jde o interpretaci životní dráhy
kým jiným,
- sociologové W.I. Thomas, F. Znaniecki se zabývali analýzou korespondence polských emigrantů v USA, dílo“ „Polský sedlák v Evropě a v Americe“
III. Nestandarizovaný rozhovor
- stanoven je jen velmi obecný plán
SOCIALIZACE
je proces začleňování člověka do společnosti, v němž dochází k proměnám, jimiž se jedinec postupně vzdaluje od výchozího stavu novorozeněte a stává se
z něho člověk jako kulturní bytost schopná fungovat ve složitém systému lidské společnosti