Sociologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
záměrná – cílené úsilí rodičů, učitelů, výchova, ovlivňování
•
nezáměrná – chování a jednání rodičů a dalších vzorů v každodenních neformálních situacích
•
primární – probíhá v úzkém rodinném kruhu, v raném věku, dítě získává základy kulturních návyků (hygiena, stolování, zdravení...)
•
sekundární – širší rodina, školka, škola, kroužky, ... rozvíjí vše přijaté během primární socializace, k jiným návykům zaujímá hodnotící stanoviska
základní aspekty socializace
•
osvojení si základních kulturních návyků (např. slušné chování, stolování, atd.) = ENKULTURACE
•
účelné používání předmětů denní potřeby
•
osvojení si mateřského jazyka a dalších forem komunikace
•
vzdělání – základní poznatky
•
základní sociální role
•
vytváří se osobnost jedince = PERSONALIZACE
socializace je celoživotní proces
socializační problémy (např. pokud dochází v dětství k izolaci jedince – tzv. „vlčí děti“)
člověk a společnost se vzájemně ovlivňují (oboustranný vztah)
člověk se socializuje, ale zároveň i individualizuje (personalizace)
sociální role - chování očekávané od společnosti (např. lékař, duchovní, horník, atd.)
•
pojmem sociální role se zabývali americký antropolog R.Linton (1893–1953), americký filozof G.H.Mead (1863–1931) a T.Parsons
•
sociální role mohou být krátkodobé a dlouhodobé
•
mohou také být nucené (děti, žena) a volitelné (zaměstnání)
•
sociální pozice – vyjadřuje místo, které jednotlivec objektivně zaujímá ve společnosti
•
distanc rolí – nepřijetí role (nemusíme se s rolí ztotožnit)
•
falešná role (např. úspěšný podnikatel, ale podvodník)
•
konflikt rolí (např. žena – role matky a zároveň pracovní role v zaměstnání)
•
jsou podmíněny historicky – kastovní rozdíly, kulturní rozdíly