Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSV_MO_25A_HIND

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (91.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

a) Jak vidí hind lidskou existenci?

b) Jakou úlohu mají v hinduismu bohové, bůh a božské?

Ad a) Samsára: Slovem samsára (= plynutí, proměna, proud světa) se v nauce, kterou lze v Indii doložit od konce védské doby, ozna-čuje pomíjivost existence všeho živého. Na rozdíl od nám běžné nauky o pomíjivosti všeho, co žije ve světě, indická nauka učí, že živé bytosti neprojdou cestu od narození k smrti jen jednou provždy, ale to, co určuje existenci - v jistém zjednodušení to tu označujeme nám běžným pojmem duše -, prochází různými existencemi jako zvíře nebo jako člověk v různých kastách. Stupeň každé existence je přitom určován podle karmanu (= skutky) předchozí existence.

Spojení nauky o převtělování s naukou o karmanu obsahuje řadu nejasností. Historicky nejasný je původ nauky o samsáře. K faktorům, které jí daly vznik, patří patrně přenesení cyklického myšlení, které vidí své potvrzení v periodičnosti přírodních dění, na lidskou existenci a na běh světa vůbec; dále touha po účinnosti skutků - slovo karman označuje v užším smyslu zvláště akty náboženskokultovní, oběť; působila tu také potřeba odplaty za nevinně snášené utrpení a za nepochopitelné neštěstí. Otázka empirického ověření víry v reinkarnaci je přitom novějšího data.

Více aspektů má i samotná nauka o karmanu. Na jedné straně osvobo-zuje od víry v magickou účinnost ritů a oběti a přiznává hodnotu etickému chování člověka. Na druhé straně se karman spojuje s automatickou zákonitostí, která člověka nemilosrdně váže na sled existencí. Zde vzniká indická otázka po smyslu života a vyvstává také požadavek osvobození ze samsáry.

Ad b) Bohové, bůh, božské: Na tomto místě bude užitečný krátký pohled na indické představy o bohu. Po sobě následující období dějin hinduismu lze snadno spojit s měnícími se ideami boha. Tak pro dobu bráhmanismu konstatujeme, že panteon, který dosud převládal a zčásti sahal až ke kultům předárijským, ustupuje a do popředí se dostá-vají především dvě postavy: Višnu a Sivá. Ti jsou uctíváni v rozsáhlých částech Indie dodnes buď společně - pak většinou ještě s třetí postavou, Brahmou, jako Trimúrti (= trojice) -, nebo jednotlivě jako nejvyšší bytost. Jednotliví členové trojice se vyznačují těmito zvláštními rysy:

- Brahma, zosobnění neutrálního brahmanu (viz níže), je tvůrce a pán vesmíru, potom však ustupuje v jakémsi deistickém pojetí boha a tím ztrácí popularitu a úctu.

- Višnu, zachovatel a ochránce vesmíru, zosobňuje svým způsobem brahman a stává se všudypřítomným pomocníkem. Zvláštní způsob Višnuovy pomoci se spojuje s naukou o avatára, tj. s přesvědčením, že Višnu se vtěluje do pomáhajících postav a v nich se projevuje. Zvláštní úlohu mezi avatáry má Krišna (Kršna, srov. Bhagavadgíta) a Ráma (srov. složené jméno Rámakríšna).

Témata, do kterých materiál patří