Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSV_MO_25A_HIND

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (91.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2. Džňánamárga, cesta poznání, vychází z toho, že poslední příčinou vytváření karmanu je nevědění (avidjá) a že osvobození může přinést poznání poslední všeobecné jednoty ve smyslu átman = brahman. Toto poznání, které se prosadilo ve spekulaci upanišad, však nesmíme chápat jako výsledek logicko-pojmového poznání. Toto poznání se naopak musí uskutečnit existenciálně, v celém těle. K tomu pomáhá jóga, metodické úsilí, které vede ke sjednocení s nejvyšším. Nebudeme zde uvádět stupně jógy a její jednotlivé školy, konstatujeme však, že jóga se spojila s velmi různými filozofickými a náboženskými směry, s teisticko-osobním a neosobním výkladem absolutna. Klasickým dílem jógy jsou Jógasútry, připisované jistému Pataňdžalimu z 5. století poKr.

3. Bhaktimárga, cesta láskyplné oddanosti a uctívání, se těší na základě Gita zvláštní oblibě u lidu. Jak naznačuje obtížně přeložitelné slovo bhakti, jde tu o touhu dospět do rukou nejvyšší bytosti a sjednotit se s ní. Sjednocení s nejvyšší bytostí je však ve velmi mnoha případech láskyplné sjednocení člověka s nejvyšším osobním bohem. Blízkost boha a jednota, kterou člověku láskyplně uděluje, je pak zkušeností vykoupení a osvobození.

Hinduismus a my: Neobvyklá nabídka smyslu vzbuzuje pozornost a zájem především tam, kde se dotýká kritických a nedostatečně zdůrazňovaných aspektů vlastní nabídky. Zde je možno se zřetelem ke křesťanské nabídce smyslu uvést mimo jiné tyto aspekty:

- V hinduismu není nabídka osvobození vázána na určitou historickou osobu, jakou je v křesťanství Ježíš Nazaretský.

- Představa boha připouští velkou šíři variant a sahá od zbožštění a zabsolutnění vlastního vnitřního jádra až k láskyplnému oddání se bohu, který člověku pomáhá a miluje ho.

- V hinduismu se člověk hledající smysl nesetkává nejprve s hlásáním závazné nauky, ale s poukazem na množství duchovních praktik, které vedou k tomu, že člověk nalezne sám sebe a že se úplně naplní.

- Hinduismus se neprezentuje nejprve jako imponující organizace církevního typu, ale v duchovně vyzařujících lidech, duchovních mist-rech, guruech (guru = učitel), v lidech meditujících, asketech, jogínech, bhaktech, kteří pak eventuálně vedou k vytvoření nových spontánních skupin pro cvičení a následování.

- Nauka o převtělování (reinkarnaci) se jeví lidštější, protože člověku nehrozí přísností neodvolatelného jednou pro vždy nynějšího života a smrti, kterou musím projít já sám, nýbrž otvírá východisko a šanci nového osvědčení se.

Hinduismus má velikou přitažlivost, kterou můžeme - i když modifikovaně - pozorovat i u buddhismu, a především u novějších náboženských hnutí. V této souvislosti je třeba poukázat na jednu obtíž, která byla v dialogu dlouho přehlížena, na kterou však je nutno brát zřetel v dialogu jak s hindy, tak s buddhisty: Při překladu základních pojmů je třeba postupovat s velkou obezřetností, aby se uspěchaně nekonstatovaly shody nebo naopak nečinila kritická odlišení.

Témata, do kterých materiál patří