Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSVs_MO_SOCIOLOGIE_VII

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

A/ Endogenní

A1/ Biologické faktory: Genetické poruchy, poruchy činnosti žláz s vnitřní sekrecí (hormony), fyziologické poruchy, vrozené nebo vývojové vady.

A2/ Psychické faktory: Poruchy socializace zejména v raném dětství, porucha vztahu k autoritám (rodiče), citová deprivace dětí, existenční krize…

B/ Exogenní

B1/ Sociální faktory: Sociální změny spojené s anomickými stavy společnosti, urbanizace a technologický pokrok, sociální a politické konflikty, vliv sociální skupiny a subkultury podporující a odměňující porušování norem a zákonů.

B2/ Kulturní faktory: Etnocentrismus, neznalost a xenofobie mohou vést k negativnímu označkování (stigmatizaci) subjektů, jestliže ty se v kulturně odlišném prostředí chovají v souladu se standardy své vlastní kultury.

Etiketizace:

též stigmatizace (z řec. stigma), značkovací teorie nebo labelling.

= analýza důvodů deviantního chování a procesu jeho interpretace - procesu, kterým je určité chování označováno jako deviantní a jeho nositel pasován na devianta, včetně výzkumu mechanismů a subjektů sociální kontroly až po proces kriminalizace.

Do procesu významně vstupují mocenské motivy a sociálně-kulturní podmíněnost skupiny, která hodnocení provádí.

Očima teoretiků etiketizace není deviace souborem nějakých charakteristických rysů jednotlivců nebo skupin, ale je výsledkem kolektivní interakce mezi údajným deviantem a ostatními lidmi (společností, skupinou).

Deviace je tak společenskou reakcí na vnější vlivy a zároveň důsledkem stigmatizujícího označení - sociálního ostrakismu.

Nálepky „deviant" rozdávají skupiny (jedinci, organizace), které ve společnosti disponují mocí.

Hlavním přínosem etiketizační teorie je to, že umožňuje podívat se na deviace i z opačného pólu společnosti, tedy například z hlediska kontranorem té které deviantní skupiny.

Umožňuje také dělit deviace na tzv. primární a sekundární:

Primární: porušení sociální normy na základě původního podnětu.

Sekundární: reakce jedince na chování druhých, chování jakoby pod tlakem „nepřátelského" okolí, tzv. nepřízně osudu a tvrdé reality, tedy chování člověka, který nálepku devianta přijal za vlastní, začal na ni reagovat a postupem doby se podle ní naučil i chovat (fenomén naučené bezmoci).

Témata, do kterých materiál patří