Sociologie pro ekonomy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
schopnou kontrolovat svůj vlastní osud.
Charles Horton Cooley (1864 – 1929)
Studoval u J. Deweye, převzal hodně z jeho názorů. Koncepce „ zrcadlového Já“ - člověk a společnost tvoří nedělitelnou jednotu. Člověk si buduje své mínění o sobě nikoli nezávisle na druhých, nýbrž tak, že se snaží na sebe pohlížet jejich očima. Názory druhých jsou směrodatné pro budování vlastní identity. Pro formování osobnosti jsou nejdůležitější členové 3 typů primárních skupin – rodiny, skupiny vrstevníků a sousedství.
Wiliam Thomas (1863 – 1947)
Je autorem teorému definice situace – situace definována jako reálná se stává reálnou ve svých důsledcích. Lidé nejednají podle toho, jaký je svět, ale podle toho, jak svět chápou. Věnuje pozornost procesům sociální dezorganizace a jejich vlivu na dospělého jedince.
George Herbert Mead (1863 – 1931)
Považován za vlastního zakladatele symbolického interakcionismu, je spolutvůrcem teorie sociálních rolí. Podstata sociální role netkví v tom, co člověk dělá, ale v tom, jak na něj ostatní lidé pohlížejí a co od něho očekávají. Přejímáním rolí na sebe člověk přejímá i vědomí, že od něj budou očekávány jisté výkony. Analyzuje proces, ve kterém se vytváří Self. Tímto procesem je interakce s druhými lidmi. Pro proces socializace má obrovský význam možnost ,,pochopit druhého“. Znamená to, že člověk je schopen pohlížet na sebe z pohledu druhého člověka. Meadovo pojetí socializace chápe člověka jako bytost činorodou a zároveň aktivní a také jako produkt sociálních vztahů.
Erving Goffman (1922 – 1982)
Analyzuje, jakými způsoby lidé manipulují v průběhu interakcí s dojmem, který činí na druhé lidi. Studoval chování deviantů a chovanců ústavu, vrací se k tématu rituálů. Rozvíjí motivy s. interakcionismu provokujícím směrem. Říká, že lidé při setkáních svoji skutečnou totožnost druhým tají ve snaze ukázat se jim falešný a idealizovat jim svůj vlastní obraz.
Hugh Dalziel Duncan
Studuje symbolické rituály v souvislosti s velkými celospolečenskými dramaty. Každá společnost je uspořádána hierarchicky. Nerespektování tohoto řádu je považováno za provinění. Sociální řád je vytvářen a udržován pomocí symbolických prostředků – vhodné chování. Symboly dosahují své nejvyšší moci nad lidmi, pokud jsou naaranžovány do podoby zápasu dobra se zlem, pravdy se lží, boha s ďáblem, hrdiny se zloduchem apod. Roli zloducha často nahrazuje obětní beránek.
Harold Garfinkel (1917 -
Zakladatel etnometodologie – přístup stojící na rozhraní mezi sym. interakcionismem a fenomenologickou sociologií. Zabývá se spekulacemi běžných lidí, kteří svou činností realitu vytvářejí. Její zájem je soustředěn především kolem dvou otázek:
Jak chápou svět každodenního života běžní lidé?
Jak je vůbec možné, že ho mohou chápat právě takto?