Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie pro ekonomy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (181.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

schopnou kontrolovat svůj vlastní osud.

Charles Horton Cooley (1864 – 1929)

Studoval u J. Deweye, převzal hodně z jeho názorů. Koncepce „ zrcadlového Já“ - člověk a společnost tvoří nedělitelnou jednotu. Člověk si buduje své mínění o sobě nikoli nezávisle na druhých, nýbrž tak, že se snaží na sebe pohlížet jejich očima. Názory druhých jsou směrodatné pro budování vlastní identity. Pro formování osobnosti jsou nejdůležitější členové 3 typů primárních skupin – rodiny, skupiny vrstevníků a sousedství.

Wiliam Thomas (1863 – 1947)

Je autorem teorému definice situace – situace definována jako reálná se stává reálnou ve svých důsledcích. Lidé nejednají podle toho, jaký je svět, ale podle toho, jak svět chápou. Věnuje pozornost procesům sociální dezorganizace a jejich vlivu na dospělého jedince.

George Herbert Mead (1863 – 1931)

Považován za vlastního zakladatele symbolického interakcionismu, je spolutvůrcem teorie sociálních rolí. Podstata sociální role netkví v tom, co člověk dělá, ale v tom, jak na něj ostatní lidé pohlížejí a co od něho očekávají. Přejímáním rolí na sebe člověk přejímá i vědomí, že od něj budou očekávány jisté výkony. Analyzuje proces, ve kterém se vytváří Self. Tímto procesem je interakce s druhými lidmi. Pro proces socializace má obrovský význam možnost ,,pochopit druhého“. Znamená to, že člověk je schopen pohlížet na sebe z pohledu druhého člověka. Meadovo pojetí socializace chápe člověka jako bytost činorodou a zároveň aktivní a také jako produkt sociálních vztahů.

Erving Goffman (1922 – 1982)

Analyzuje, jakými způsoby lidé manipulují v průběhu interakcí s dojmem, který činí na druhé lidi. Studoval chování deviantů a chovanců ústavu, vrací se k tématu rituálů. Rozvíjí motivy s. interakcionismu provokujícím směrem. Říká, že lidé při setkáních svoji skutečnou totožnost druhým tají ve snaze ukázat se jim falešný a idealizovat jim svůj vlastní obraz.

Hugh Dalziel Duncan

Studuje symbolické rituály v souvislosti s velkými celospolečenskými dramaty. Každá společnost je uspořádána hierarchicky. Nerespektování tohoto řádu je považováno za provinění. Sociální řád je vytvářen a udržován pomocí symbolických prostředků – vhodné chování. Symboly dosahují své nejvyšší moci nad lidmi, pokud jsou naaranžovány do podoby zápasu dobra se zlem, pravdy se lží, boha s ďáblem, hrdiny se zloduchem apod. Roli zloducha často nahrazuje obětní beránek.

Harold Garfinkel (1917 -

Zakladatel etnometodologie – přístup stojící na rozhraní mezi sym. interakcionismem a fenomenologickou sociologií. Zabývá se spekulacemi běžných lidí, kteří svou činností realitu vytvářejí. Její zájem je soustředěn především kolem dvou otázek:

  1. Jak chápou svět každodenního života běžní lidé?

  2. Jak je vůbec možné, že ho mohou chápat právě takto?

Témata, do kterých materiál patří