Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie pro ekonomy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (181.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Byl jedním ze zakladatelů Sociologického ústavu a hlavním vydavatelem Sociologické revue. K hlavním dílům, v nichž vytvořil vlastní pozitivisticky orientovaný sociologický systém patří: „Sociologie“ a „Sociologie práva a mravnosti“, tato kniha je první českou sociologií práva.

Arnošt Inocenc Bláha (1879 – 1960)

Nejvýznamnější český sociolog. Byl průkopníkem sociologických výzkumů u nás. Své sociologické vzdělání získal na univerzitách v Praze, Vídni a Paříži. Působil jako učitel na středních a vysokých školách v Praze a Brně. Později působil na FF Masarykovy univerzity v Brně jako profesor sociologie a ředitel sociologického semináře.

Vydával, spolu s Chalupným a Fischerem, Sociologickou revue.

V Brně založil Vysokou školu sociální a stal se jejím rektorem. Až do svého penzionování usiloval o zachování oboru sociologie.V ústraní potom pracoval na syntéze svého celoživotního díla „Sociologie“, vydaném osm let po jeho smrti v roce 1968.

Patřil k představitelům laické morálky. Filozoficky navazoval na Masarykův kritický realismus a současně u nás reprezentoval přechod od klasického pozitivismu (Comte, Spencer), k sociologickému objektivismu (Durkheim).

Bláha definoval sociologii jako vědu o sociálních jevech.

Za klíčový harmonizující faktor optimálního zdravého fungování společnosti považuje mravní a duchovně kulturní hodnoty. Klade do popředí význam odpovědně jednajícího jedince, úlohu vzdělání a mravní výchovy.

Podle něj není společnost jen prostým součtem jednotlivců. Společnost je proto možno chápat jako systém funkcí, v němž jednotlivé, relativně samostatné funkční procesy na sebe vzájemně působí a prolínají se.

Kromě teoreticko-metodických sociologických prací vydal řadu monografií z oblasti speciálních sociologií a o problematice etiky, rodiny a výchovy.

K jeho hlavním pracím patří monografie „Město“, „Sociologie sedláka a dělníka“, „Sociologie dětství“ a „Sociologie inteligence“, která se v roce 1937 stala jedinečným dílem ve světové sociologii. Své dílo završil monografií „Sociologie“, v níž vyjadřuje své pojetí sociologie.

Tyto sociologické monografie vycházejí z obecné koncepce sociologické teorie, které jsou věnované rozboru základních sociálních skupin naší společnosti. Ve spisech zabývajících se sociologií rodiny a morálky je úzká propojenost sociologického a etického uvažování.

Sociologické školy

Termín sociologická škola se používá ve vědecké literatuře ve dvou hlavních významech:

1.Vztah učitele a žáků,

v tomto případě mluvíme o „škole B. Foustky“, k níž patří jeho žáci:

K. Galla, O. Machotka, Z. Ullrich,

o „škole E. Chalupného“, k níž se výslovně hlásí: J. Šíma,

o „škole A. Bláhy“, k níž lze řadit jeho žáky zejména:

A. Obrdlíka, J. Obrdlíkovou, M. Hájka a další.

Témata, do kterých materiál patří