Sociologie pro ekonomy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zatímco teorie konsensuální definuje, jaké funkci slouží např. daná instituce či organizace z hlediska celku, teorie konfliktů se ptá, pro koho je vlastně existující stav funkční, komu daná instituce či organizace slouží.
Pojmy, jako je moc, nerovnost, stát, třída, sociální kontrola a dokonce i sám sociální konflikt mění svůj význam podle toho, přistupujeme-li k nim z hlediska konsensuálního, či konfliktního.
Konsensuální teorie ve všech případech zdůrazňuje aspekt koordinovanosti sociálních aktivit, což lidem umožňuje účinněji sledovat určité nadosobní hodnoty spjaté obvykle s potřebami celku a tím zároveň realizovat vlastní emancipaci. Konfliktní typ klade naopak důraz na jejich utlačené kvality, které plynou z toho, že jedni mohou realizovat své zájmy vždy jen na úkor druhých.
Případná emancipace některých je tak vždy vykoupena diskriminací ostatních.
Coserova analýza sociálního konfliktu
Renesance zájmu o studium konfliktů je spojována se jménem Lewise Cosera a jeho prací The Functions of Social Conflict, ve které se snaží dokázat, že také konflikty mohou přispívat k upevnění sociálního řádu.
Coser tvrdí, že konflikt s cizí skupinou pomáhá ustavit a udržovat identitu skupiny vlastní. Další pozitivní funkci konfliktu spatřoval v tom, že v jeho průběhu dochází k uvolňování přebytečného napětí, které by jinak mohlo ohrozit stabilitu skupiny.
Coser rozlišuje realistický a nerealistický konflikt. První je řešením reálně existujícího sporu. Silnější vítězí a konflikt je uzavřen.
V případě nerealistického konfliktu se stává akt agrese cílem sám o sobě. Přitom je podružné, na čem se agresivita vybije. Nerealistický konflikt je nenasytný, žádné vítězství ho neukončí, každé agresora pouze povzbudí.
Polemizuje s naivní představou, podle níž se konflikty odehrávají především v rámci sekundárních skupin ( vrstevníci, známí, sousedství ), zatímco život skupin primárních ( rodina ) se vyznačuje láskou a porozuměním. V tomto případě vychází ze Simmela, podle něhož platí, že intimita vztahu zvyšuje pravděpodobnost koexistence pocitů lásky i nepřátelství – v blízkém vztahu je zvláště mnoho příležitostí ke konfliktním situacím, ale v takovém vztahu je zároveň i silnější tendence konfliktní momenty potlačovat. Tím se kumulují a jejich intenzita stoupá.
Oproti tomu v sekundárních vztazích, které jsou neosobní a člověk v nich není angažován celou svou osobností, existuje mnohem více příležitostí, jak pocity nepřátelství redukovat i bez drastických důsledků pro přežití skupiny.
Další vývoj sociologie konfliktu předznamenává Coserova myšlenka, podle které absence jakýchkoli konfliktů nemůže sloužit jako indikátor stability skupiny. Naopak, právě ty skupiny a společnosti, které dovolí rozehrát celou škálu konfliktů okrajových, mají větší šanci zabránit propuknutí konfliktů zásadních.