Sociologie pro ekonomy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Každá sociologická teorie společnosti musí obsahovat, jako svoji centrální součást, popis sociálního rozvrstvení. Je to nezbytné, má-li sociologie pokrýt prostor mezi psychologií a filozofií. Psychologie se obejde bez teorie sociální stratifikace proto, že vychází od jednotlivého individua a jeho osobních kvalit. Filozofie, pokud se neomezuje na úvahy o společnosti obecně, chápe člověka v jeho všelidských dimenzích. Sociologie, pokud by nerozpracovala žádnou teorii sociální stratifikace, sklouzne buď do psychologizování, nebo se mění ve filozofování. Skutečná sociologie by měla vysvětlovat chování lidí ve vztahu k jejich umístění v sociální struktuře. Teorie sociální stratifikace podává popis sociální struktury.
Pro popis sociální struktury je pochopitelně nezbytné určit a pojmenovat faktory, které společnost strukturují. Teoreticky je možné vymyslet těchto faktorů nekonečné množství. Problém je v tom, jak velkou část lidského jednání dokáže některý z nich vysvětlit. Teroretikové konfliktu se vesměs domnívají, že každou společnost strukturuje nejvýrazněji podíl na moci. Podíl na moci určuje možnosti lidí v mnoha oblastech jejich jednání. Jinou možností je strukturovat například podle výše majetku. Majetek lze však považovat pouze za určitou dílčí formu moci ( například vedle moci plynoucí z úřadu, z četnosti společenských kontaktů, z členství v mocných klientelách apod.).
Moderní společnost přichází s ideologií neomezených mobilitních šancí, a i když tuto ideologii nebudeme brát doslova, je nutno položit si otázku, které faktory o vzestupu či poklesu na žebříčku moci v této společnosti rozhodují.
Podle Collinse mocenská struktura moderní společnosti je produkována a udržována v procesu symbolické interakce. Průběh zcela běžných každodenních konverzací nebývá mocensky zdaleka indiferentní. Projevuje se v nich mocenská nadřízenost (v možnosti udělovat příkazy druhým), mocenská podřízenost (v nutnosti tyto příkazy respektovat) i rovnost (hovory kolegů manifestující jejich rovnoprávnost). V moderní společnosti, ve které o statusu člověka rozhoduje v prvé řadě typ profese, kterou vykonává, a postavení v zaměstnání, se vztahy nerovnosti projevují především v kontextu pracovních situací. Pozice v zaměstnání je podle Collinse základem třídní příslušnosti jednotlivce (z toho například plyne, že třídní příslušnost manažerů neurčují jejich vztahy k vlastnictví, nýbrž to, kde stojí, když se udílejí rozkazy). Podle téhož kritéria lze rozlišit například příslušníky středních tříd od dělníků, i když obojí mají jako zaměstnanci k vlastnictví obdobný poměr, neliší se příliš ani výší příjmů a často ani kulturou pracovního prostředí.
V průběhu konverzací jsou mocenské vztahy buď potvrzovány, anebo zpochybňovány. Collins vysvětluje průběh konverzací pomocí modelu směny. Účelem převážné části rozhovorů není nic jiného než posílit svůj status v očích druhých. Proto se lidé běžně snaží stočit rozhovor do oblasti, v níž sami nejvíce vynikají a v níž mají největší šanci získat si úctu druhých. Úcta je společným jmenovatelem, o nějž usilují lidé zakládající si na tak odlišných dovednostech, jakou jsou sportovní výkony, pevnost náboženské víry, sexuální atraktivita, vědecká odbornost, znalost umění aj.