Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hospodářská politika přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (302.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

trh selhává a v momentě, kdy trh selže, je potřeba zásah státu

ČASOVÉ DĚLENÍ HP

1. OBDOBÍ PŘEDKEYNESIANSKÝ ORIENTOVANÉ HP -
merkantilismus, klasikové, neoklasikové, německá historická škola, institucionalismus, teorie plánování


2. KEYNESIÁNSKÁ HP -
30. léta, začíná se hovořit o hospodářské politice jako o samostatné vědní disciplíně. Keynesiánství a školy z něj vycházející, ordoliberalismus,

3. HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA APLIKOVÁNA PO SELHÁNÍ KEYNESIANSKÝ ORIENTOVANÉ HP - 70. léta, období stagflace. Monetarismus, ordoliberalismus, škola ekonomie strany nabídky, noví klasikové, noví keynesiánci, škola veřejné volby, nová institucionální ekonomie
snaží se přijít na to proč Keynes nefungoval a přijít s nějakým řešením

SMĚRY
1. MERKANTILISMUS
- 15 - 18. století
- Evropa ( zámořské objevy)
- představitelé : J. Bodin, D. Hume, T. Mun, J. B. Colbert
- Merchant znamená obchodník se zahraničím (řešil se hlavně zahraniční obchod)
- zdrojem bohatství národa byly peníze (jejich hromadění)
RANÝ - jediné bohatství jsou peníze, utržené peníze v zahraničí se musely přivážet domů = zákaz vývoz peněz
POZDNÍ - peníze jsou prostředek k získání dalších peněz = orientace na zahraniční obchod a přebytek platební bilance (celkově se všemi zeměmi)

-Thomas Mun – představitel východoindické společnosti, bohatství Anglie není v penězích, ale v zahraničním obchodě, v obchodě jako v celku
- intervencionistický směr- zásahy do ekonomiky
-není úplně teoretický, ale merkantilisté zavádějí nějaká prvotní opatření

-byl založen na obchodním protekcionismu- stát si chránil své území

2. FYZIOKRATISMUS
- 17 - 19. století

- Francie
-v překladu- „vláda přírody“
- liberální směr
- představitelé: J. Law, R. Cantillon, F. Quesnay
- idea přirozeného řádu
- zdrojem bohatství je zemědělství a těžební činnost (ne peníze, ani zahr.obchod)
- preference soukromého vlastnictví a přeceňování práce související s přírodou (lidskou činnost, kterou člověk vykonává dělili na činnosti, které násobí společenské bohatství- zemědělství /
sčítají- řemesla, obchod)
- minimální úloha státu
- chránit přirozený řád (aby fungoval)
- zabezpečit vzdělávací výchovu (vzdělaná pracovní třída)
- zabezpečit veřejné práce budování cest a průplavů + zajištění bezpečnosti


3. KLASICKÁ ŠKOLA
- 18 - 19. století

- Anglie
- liberální směr
- představitelé: A. Smith, T. R. Malthus, D. Ricardo, J. B. Say, J. S. Mill
- zdrojem bohatství národa je práce, zahraniční obchod a dělba práce (jako první se začali zabývat tím, že když práci rozdělíme, je to efektivnější, levnější)
- Sayův zákon trhu = každá nabídka si vytváří svoji poptávku (Smith to později popřel)
- Smith= Koncepce "neviditelné ruky trhu" (trh si poradí sám, reaguje na výkyvy)
- stát má plnit 3 základní funkce:
- chránit společnost před násilím a vnějším napadením
- chránit každého člena společnosti před nespravedlnosti a útlakem ze strany druhého (soudnictví)
- budovat a udržovat některé veřejné práce a díla veřejné instituce
-vnější a vnitřní bezpečnost

Témata, do kterých materiál patří