Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- když cena vzroste, poptávka klesne, když cena klesne, poptávka vzroste
-klesá-li cena, zboží je levnější, a tím pro poptávku lákavější
(rohlík je statek nezbytný – nemůžeme bez nich být / zbytné – obejdeme se bez nich / luxusní- šperky)
-nižší cena zároveň umožní v rámci nezměněného rozpočtového omezení nakoupit více zboží těm, kteří dříve nakupovali méně
-u některých druhů zboží, které nakupuje každý, přiláká snížení ceny další kupce
-nízká cena zboží zpřístupní a zároveň je významným psychologickým faktorem, který způsobí zvýšení poptávky
-když se nabídka a poptávka setkají- vytvoří rovnovážnou cenu
CENA
-trh je v rovnováze, jestliže se nabídka rovná poptávce
-rovnovážná cena-cena za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky
-stav rovnováhy je velmi vzácný a výjimečný- dochází k neustálému střetávání nabídky a poptávky
-tržní cena- cena, která vzniká na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky
-utváření ceny:
-ideální stav
-formování ceny na trhu:
-diskutování o ceně, než dojde do rovnovážného stavu
Vliv změny nabídky a poptávku na rovnováhu
-posuny křivek
-rovnováha= plné čáry
-nabídka vzroste, sníží se ceny benzínu, technologický postup-zaměstnáváme méně lidí -> můžeme snížit cenu benzínu, posun doprava = vzrůst
-konkurence:
-Tržní konkurence – je proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu.
-Konkurence mezi nabídkou a poptávkou – výrobci chtějí prodat s co největším ziskem, spotřebitelé chtějí uspokojit své potřeby co nejlevněji.
-Konkurence na straně poptávky – každý spotřebitel chce nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji, třeba i na úkor ostatních spotřebitelů. Vzniká v případě kde D > S ->nedostatek zboží na trhu.
-Konkurence na straně nabídky – každý výrobce se snaží získat na daném trhu co možná největší podíl ZISK.
-S > D – konkurenční boj se stává bojem o ekonomické přežití, kdo sníží cenu prodělá, jde o to, kdo prodělá nejméně.
- S < D – jde o to, kdo dokáže nejlépe využít růst cen a nejvíce vydělá. Ten si pak vytváří nejlepší předpoklady k tomu, aby ovládl větší část trhu.
-cenová a necenová konkurence:
-Základní formy konkurence na straně nabídky:
-Cenová konkurence – dobrovolné snižování cen ze strany výrobců, aniž by je k tomu nutil přebytek nabídky nad poptávkou -> přilákání spotřebitele.
-Necenová konkurence – přilákání poptávky, ale jinými (necenovými) metodami (kvalita, reklama, obal, servis, dodatkové služby).
-Konkurence na straně nabídky = spojení konkurence cenové a necenové
-dokonalá a nedokonalá konkurence:
-Dokonalá konkurence – abstrakce ekonomické teorie (v reálném světě bychom ji marně hledali).
-Dokonalá konkurence = naprosto rovné podmínky pro všechny její účastníky