Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.42 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- když cena vzroste, poptávka klesne, když cena klesne, poptávka vzroste

-klesá-li cena, zboží je levnější, a tím pro poptávku lákavější

(rohlík je statek nezbytný – nemůžeme bez nich být / zbytné – obejdeme se bez nich / luxusní- šperky)

-nižší cena zároveň umožní v rámci nezměněného rozpočtového omezení nakoupit více zboží těm, kteří dříve nakupovali méně

-u některých druhů zboží, které nakupuje každý, přiláká snížení ceny další kupce

-nízká cena zboží zpřístupní a zároveň je významným psychologickým faktorem, který způsobí zvýšení poptávky

-když se nabídka a poptávka setkají- vytvoří rovnovážnou cenu

CENA

-trh je v rovnováze, jestliže se nabídka rovná poptávce

-rovnovážná cena-cena za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky

-stav rovnováhy je velmi vzácný a výjimečný- dochází k neustálému střetávání nabídky a poptávky

-tržní cena- cena, která vzniká na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky

-utváření ceny:

-ideální stav

-formování ceny na trhu:

-diskutování o ceně, než dojde do rovnovážného stavu

Vliv změny nabídky a poptávku na rovnováhu

-posuny křivek

-rovnováha= plné čáry

-nabídka vzroste, sníží se ceny benzínu, technologický postup-zaměstnáváme méně lidí -> můžeme snížit cenu benzínu, posun doprava = vzrůst

-konkurence:

-Tržní konkurence – je proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu.

-Konkurence mezi nabídkou a poptávkou – výrobci chtějí prodat s co největším ziskem, spotřebitelé chtějí uspokojit své potřeby co nejlevněji.

-Konkurence na straně poptávky – každý spotřebitel chce nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji, třeba i na úkor ostatních spotřebitelů. Vzniká v případě kde D > S ->nedostatek zboží na trhu.

-Konkurence na straně nabídky – každý výrobce se snaží získat na daném trhu co možná největší podíl ZISK.

-S > D – konkurenční boj se stává bojem o ekonomické přežití, kdo sníží cenu prodělá, jde o to, kdo prodělá nejméně.

- S < D – jde o to, kdo dokáže nejlépe využít růst cen a nejvíce vydělá. Ten si pak vytváří nejlepší předpoklady k tomu, aby ovládl větší část trhu.

-cenová a necenová konkurence:

-Základní formy konkurence na straně nabídky:

-Cenová konkurence – dobrovolné snižování cen ze strany výrobců, aniž by je k tomu nutil přebytek nabídky nad poptávkou -> přilákání spotřebitele.

-Necenová konkurence – přilákání poptávky, ale jinými (necenovými) metodami (kvalita, reklama, obal, servis, dodatkové služby).

-Konkurence na straně nabídky = spojení konkurence cenové a necenové

-dokonalá a nedokonalá konkurence:

-Dokonalá konkurence – abstrakce ekonomické teorie (v reálném světě bychom ji marně hledali).

-Dokonalá konkurence = naprosto rovné podmínky pro všechny její účastníky

Témata, do kterých materiál patří