Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-je daná objemem výroby všech výrobců a cenami, ze které chtějí výrobci výrobky prodat
(všechno sečteme- rohlíky, svetry)
-b) individuální nabídka- nabídka jednoho výrobce (1 pekaře, 1 kadeřníka)
-c) dílčí (tržní) nabídka (market supply – MS, resp. S)
-rozumíme nabídku jediného výrobku od různých výrobců
-jde o nabídku na trhu jednoho výrobku
-křivka nabídky: objem nabídky (Q-quantum) je závislý na ceně (P-price)
-cena je tedy nezávislá a objem závislá proměnná
-vztah mezi těmito dvěma proměnnými vyjadřuje křivka nabídky
-když rohlík bude stát 2,50 tak většina pekařů je ochotna péct vyšší množství rohlíků
-čím je cena vyšší, tím víc jsou ochotni výrobci vyrábět
-Zákon rostoucí nabídky (->křivka jde nahoru)
-růst ceny vyvolá růst nabídky, pokles ceny vyvolá pokles nabídky (růst cen vyvolá růst pekařů, že tam jsou zisky, přiláká je to, začínáme rozšiřovat výrobu, nakupujeme výrobní faktory- pracovní sílu)
-růst cen vyvolá zvýšený zájem o výrobu, přiláká další výrobce, vyvolá zájem o růst výroby u těch, kteří dříve vyráběli méně
-růst cen-vyšší ceny-vyšší příjmy-možnost nakoupit větší množství dodatečných výrobních faktorů-rozšíření výroby
-za další a možná hlavní příčinu rostoucí nabídky bývá považován zákon klesajících výnosů (doděláme příště)
-Nabízené množství a nabídka:
-rozdíl v tom, jak to pojímáme / od pojmu nabídka musíme odlišit termín nabízené množství /
-nabídka je znázorněna celou křivkou nabídky
-nabízené množství- grafickým znázorněnímbod na křivce nabídky (nabízené množství, které se za urč.cenu na křivce nabídky objeví)
-musíme důsledně odlišovat pojmy: posun po křivce(změna nabízeného množství vlivem změny ceny / cenové determinanty, změny- způsobují, že se posouvá objem výroby a cena po křivce)
-posun křivky(změna nabídky vyvolaná jinými než cenovými vlivy / necenové determinanty- změny ceny vstupů, jestli se zdraží práce, přírodní katastrofa, obyvatelstvu stoupnou důchody, jsou tedy ochotni platit více za rohlíky)
Poptávka
-a) celková (agregátní) poptávka (aggregatedemand- AD)
-souhrn všech zamýšlených koupí na trhu / je určena objemem poptávaných výrobků a jejich cenami
-interakce poptávaného zboží a cen za ně
-b) individuální poptávka – poptávka jediného kupujícího (poptávka po produkci jediného výrobce)
-všichni se poptáváme po něčem od jednoho výrobce
-c) dílčí (tržní) poptávka (market demand-MD,resp. D) – poptávka po jednom výrobku
-nás všech po jednom výrobku- rohlíky, džíny
-ekonomickou teorii zajímá právě jen poptávka v rámci rozpočtového omezení = efektivní koupěschopná poptávka (né že si vymyslí, že chci dům na pláži, lamborgini, bmw)
-křivka poptávky:
-zákon klesající poptávky: