Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-dokonale konkurenční trh(abstraktní model) by dokázal odpovědět na tyto otázky sám (bez dalších vlivů a zásahů)
Funkce trhu
-nedokonalosti tržního mechanizmu si vynucují dodatečné zásahy státu do ekonomiky (např. nedovolí, aby bylo milion telefonních sítí-> nefungovalo by to, likviduje monopoly, reguluje)
-sociálně orientovaná tržní ekonomika (Švédsko)-tyto teorie prosazují významné státní zásahy do tržního mechanizmu v zájmu udržení ekonomické stability a sociálního smíru (tento systém není dlouhodobě udržitelný, centrálně plánované ekonomiky)
-tržní(čistá) ekonomika (USA)- prosazují žádné, nebo minimální zásahy státu do tržního mechanizmu
-současný systém vyspělých zemí je určitým kompromisem mezi trhem a státní regulací ekonomiky
Typy trhů
-z hlediska územního(geografické členění):
-a) místní trh-místní obchůdky v malém městečku (trh s notebooky v Karviné)
-b)národní trh-trh v rámci státního celku, vznik splynutím (součtem) místních trhů (trh s notebooky v ČR) (makroekonomie)
-c) světový(mezinárodní) trh- každý výrobek vstupuje na světový trh, vzniká splynutím (součtem) národního trhu (světový trh s notebooky)
-platební bilance v ČR, evidence výrobků (co k nám přichází, atd…)(ČR má statistiky, které se mezinárodně evidují)
-místní trh->eviduje se v národním a tím pádem se dostává i do světového
-z hlediska věcného:
-1) dílčí trh- trh na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží
-2) agregátní trh- je trh veškerého zboží
Ekonomický koloběh
-1.strana/ firmy přicházejí na trh se svými výrobky (trh statků neboli zboží a služeb)
-domácnosti za statky musí něco zaplatit, aby firmy mohly fungovat
-a firmy tyto výdaje mají jako příjmy
-2.strana/ trh výrobních faktorů, na tomhle trhu se faktory setkávají
-domácnosti= pracovní síla a firmy ji poptávají, nabízíme naši práci firmám a za práci dostáváme odměnu
-firmy výrobní faktory poptávají
-strany se obracejí
=> 2 typy trhů- a) zboží a služeb / b) výrobních faktorů
Tržní subjekty
-1) domácnosti (spotřebitelé) (cíl uspokojení svých potřeb a MAXIMALIZACE UŽITKU- když kupujeme auto co chceme- ženy červenou metalízu, muži vysoký výkon, chceme, aby auto vydrželo, co nejdéle)
-chtějí si opatřit užitečné vzácné statky pro svoji potřebu
-nabízejí firmám VÝROBNÍ FAKTORY (dostáváme odměnu ve formě určitých sazeb)(mzda není totéž co mzdová sazba, mzda=50 tisíc, mzdová sazba= součet určitých jednotek)
-2)firmy (cíl MAXIMALIZACE ZISKU)
-na trh přicházejí, aby přeměnily výrobky v peníze
-3)stát (cíl OVLIVNIT TRH)
-odstraněním negativních dopadu fungování tržních a stimulování pozitivních vlivů (regulace, aby byly spokojeny domácnosti a firmy)
NABÍDKA
-a) celková(agregátní) nabídka (aggregatesupply – AS)
-souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh